Beleggingssites nog relatief onbekend

Van de Nederlandse internetters overweegt 15 procent om binnen een half jaar een beleggingsrekening te openen op internet. Onder actieve beleggers is dat zelfs 70 procent. Maar om dit potentieel om te zetten in klanten moeten beleggingssites nog heel wat werk verrichten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit onderzoek van onderzoeksbureau MetrixLab blijkt dat internetters nog nauwelijks bekend zijn met de mogelijkheden van online beleggen. De helft weet niet dat je via internet direct in aandelen kunt handelen, en slechts 66 procent verwacht real-time koersinformatie, terwijl alle partijen dit aanbieden.

Onderzocht werden de sites van Binck, Alex, Robeco en Keytrade. Ruim de helft van de respondenten vindt dat de sites onvoldoende informatie bieden om te kunnen beslissen een beleggingsrekening te openen. Meer dan 60 procent vindt dat de sites niet aan de verwachtingen voldoen.Gemiddeld hebben respondenten vijf minuten nodig om te beslissen of ze wel of niet met een online broker in zee willen gaan. Naast voorwaarden en tarieven zoekt men vooral real-time aandelenkoersen en informatie over het bedrijf achter de site.

Binck, die zeer uitgebreide beurs- en bedrijfsinformatie aanbiedt, spreekt vooral aan bij beginnende beleggers. Bij ervaren beleggers scoort het relatief laag. Bij Robeco is de modelportefeuille de meest bezochte pagina. Van de beginnende beleggers overweegt 26 procent een rekening bij Robeco te openen, tegen 20 procent van de ervaren beleggers.

Bij Alex beperkt de informatie voor niet-geregistreerde bezoekers zich tot productpresentatie. 48 procent vindt bezoek aan deze site prettig; 32 procent overweegt een rekening te openen. Slechts 15 procent van de onervaren beleggers kiest voor Alex.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie