Belgen winnen de pr-talentenprijs 2007

Studenten van Xios Hogeschool Limburg België hebben de pr-talentenprijs 2007 gewonnen. In de Baja Beach Club presenteerde gisteren vier teams van verschillende hogescholen hun plan voor de fictieve case: chip me.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor wie nog nooit in de Baja Beach Club is geweest: palmbomen, schommels, surfboarden, platen aan de muur van stranden met schaarsgeklede dansende dames en heren. Alles om een tropische sfeer te creëren. En te midden van dat staan de genomineerden van de Hogeschool Rotterdam, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Xios Hogeschool Limburg/België en Hogeschool InHolland Diemen. In colbert, jasje-dasje of casual.

Nog geen jaar geleden was het treurig gesteld met het talent in Nederland. En dat leidde er toe dat de jury geen winnaar aanwees. Binnen Van Hulzen vroeg men zich af of ze nog wel door moesten gaan met de pr-talentenprijs. “We hebben een brief gestuurd naar de hogescholen. Deelname moest niet meer zo vrijblijvend zijn. Als je meedoet doe je ook echt mee,�? aldus Huib Bannier, managing partner bij Van Hulzen. Ook Betteke van Ruler, hoogleraar aan de UvA, ziet een groot verschil met vorig jaar: “Het is veel professioneler, er is goed toegespitst op de problematiek, de boodschap is helder en er is een hoge mate van toepasbaarheid.�?

Zoals elk jaar is het pr-talent van het jaar gekoppeld aan een case. Chip me, is de case van nu. De regering wil het implanteren van een chip aan iedere burger verplicht stellen met de Wet Chipidentificatie. Alle persoonlijke gegevens van een persoon komen op de chip. Van sofinummer en medicijngebruik tot een strafblad. Geen bakpasje, ov kaart of rijbewijs meer, maar alles op de chip ter grootte van een rijstkorrel. De overheid organiseert daartoe een raadplegend referendum voor de bevolking. Fora, onderzoeken, actiegroepen en campagnes worden opgezet, zo ook een ‘nee-campagne.’ Welk pr-bureau gaat deze nee-campagne leiden? Het is aan de deelnemers van de talentenprijs om de opdracht binnen te slepen met hun plan.

Het team van Hogeschool Rotterdam met persbureau Kiwi, trapt af met de eerste presentatie. Een filmpje met getatoeëerde barcodes, chips voor koeien en uiteindelijk voor mensen. De Rotterdammers introduceren hun zogenaamde sukzes-formule, van startpunt tot succes. Na de presentatie vuurt de jury haar vragen af op het team. Pas wanneer de juryleden Huib Bannier, Betteke van Ruler, Management Representative (marketing & pr van de Baja Beach Club) en Guido Rijnja (adviseur Academie voor Overheidscommunicatie), tevreden zijn met de antwoorden, is het de beurt aan het tweede team.

Hogeschool Leeuwarden met het per bureau Pro pr. ‘Think, think, freedom!’ van Aretha Franklin schalt door de speakers en krantenberichten verschijnen op het grote scherm. Met de slogan: ‘binnen beginnen, is buiten winnen,’ hoopt het team ‘de klant’ binnen te slepen. Ook zij komen niet onder het verhoor van de jury uit.

Dan is het aan het derde team om de jury te overtuigen van hun plan. Naast videobeelden komen de meiden van Hogeschool InHolland met een aantal zwarte ballonnen het podium op. Met knallen worden ze kapot geprikt en confetti en briefjes vallen op de grond. “Huib Bannier rijdt in een Porsche, gaat zaterdag naar Amerika en wilde vanavond graag in Rotterdam overnachten, maar er was geen plaats meer.�? Het team benadrukt op deze manier hoe vervelend het is als iedereen je persoonlijke gegevens kan inzien. Met deze stunt winnen de dames van pr-bureau Klaver de creativiteitsprijs, maar de pr-talentprijs 2007 is voor een ander team. Naar later blijkt het laatste en vierde team, de Belgen met het adviesbureau E-mergo. Hoewel de presentatie niet spetterde van verrassende elementen, koos de jury toch unaniem voor de Belgen. “De presentatie zat goed in elkaar. Ze belichtte zowel voor- als tegenargumenten. Een vrije informatievoorziening die aanzet tot meningsvorming. Het team liet in haar presentatie een groot vertrouwen zien in de meningsvorming van de burger. Niet meer gebruikelijk in Nederland,�? aldus Van Ruler. En dus gaan Andreas Gijbels, Evelien Kempers, Tim Elsen, Ilse Luypaerts en Kjell Jansen, met de 1200 euro naar huis. Maar belangrijker misschien nog: met een mooie aanvulling op hun cv. Zij zijn hét pr-talent van 2007. Ook de laatste opmerking van Betteke van Ruler kunnen alle kandidaten toch mooi in hun zak steken: “Aan de presentaties die jullie hier hebben neergezet, kunnen docenten nog wel een puntje zuigen. Sterker nog, menig pr-bureau waarschijnlijk ook.�? (Linda Korving)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie