Brief levert Mark Rutte zetels op, maar ook een negatief sentiment

Analyse van de media-aandacht voor politieke partijen en hun lijstrekkers

Door Paul van der Zijde, Clipit

Op maandag 23 januari laat premier Rutte zijn open brief aan alle Nederlanders afdrukken in de grote landelijke dagbladen. “Doe normaal of ga weg”, laat hij optekenen. Na de interne machtsstrijd bij de PvdA en het uitsluiten van Geert Wilders’ PVV door Rutte is de verkiezingscampagne nu echt in alle hevigheid losgebarsten. Collega-politici noemen Rutte onbetrouwbaar of betichten hem van kopieergedrag. 

Maar wat vinden de kiezers van zijn oproep om normaal te doen? Maakt het zijn VVD de grootste partij of zal Nederland Rutte weg stemmen uit het Torentje?

Stroeve start

De VVD van Mark Rutte heeft momenteel 41 zetels in de Tweede kamer. In veel recente peilingen komt de partij uit op ongeveer 25 zetels, een flink verlies dus. Dat geldt ook voor onze eerste peiling: eind november zit de VVD in onze meting op 27 zetels, halverwege december ligt dat aantal zelfs nog lager (21 zetels).

De grote concurrent op rechts, de PVV van Geert Wilders, zit in die periode telkens boven de 30 zetels in onze voorspellingen. Wilders weet handig te profiteren van alle ophef rondom het “minder-minder proces”, terwijl Rutte worstelt met het Oekraïne-referendum.

Doe normaal, win zetels

Vorige week zette Rutte de aanval op rechts in, door aan te geven dat de kans dat de VVD gaat regeren met de PVV 0,0 is. Afgelopen maandag deed hij er nog een flinke schep bovenop met zijn open brief aan alle Nederlanders. De brief verschijnt in alle landelijke dagbladen, is de hele dag trending topic op Twitter en wordt veel besproken op Facebook.

De oproep van Rutte lijkt effect te hebben; in onze meting van deze week stijgt de VVD naar 35 zetels. Die winst gaat met name ten koste van de PVV, die zakt naar 23 zetels. (Zie ook kader onderin) 

Zorgwekkende toon

Heeft Rutte met zijn brief aan alle Nederlanders dan niet alleen het startschot van de verkiezingscampagne gegeven, maar ook meteen de genadeklap aan de concurrentie uitgedeeld?

Dat moet de komende weken blijken, maar het sentiment rondom zijn eigen persoon zal Rutte zorgen baren. Deze week zijn namelijk 69% van de berichten over Rutte negatief. In voorgaande weken lag dat percentage nog onder de 60%. Of dit negatieve sentiment de VVD ook zetels gaat kosten zal blijken in de volgende peiling.

Clipit Peiling Clipit volgt de Tweede Kamerverkiezingen en monitort alle berichten rondom de partijen en lijsttrekkers. Het publiceert hier in aanloop naar de verkiezingen regelmatig over op CommunicatieOnline. In 2010 voorspelde Clipit via mediamonitoring de verkiezingsuitslag nauwkeuriger dan Maurice de Hond. Dat gebeurde toen nog op basis van het aantal berichten wat over een politieke partij verscheen in aanloop naar de verkiezingen. Inmiddels is er met gebruik van de PR-waarde die wordt toegekend aan de berichten ook te zien wat de impact daarvan is. Voor de prognose wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20% van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20% van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in onze prognose dan 30 zetels krijgen.

 Foto: ANP BART MAAT

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie