Brother Where Art Thou?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voordat twitter met de de focus verlegde naar realtime search, wilden we eigenlijk alleen maar van elkaar weten . En dus vertelden miljoenen twitterazzi elkaar continu wat ze aten, lazen, voelden, roken, hoorden en zagen. Soms tot frustratie van anderen, die niet zaten te wachten op de laatste tweet over ?q=aardappeltjes" title="?q=aardappeltjes">aardappeltjes of ?q=appelmoes" title="?q=appelmoes">appelmoes. En dus maar met gingen gooien (gratis tip: don’t whine, stop following!).

Inmiddels brengt de nieuwste telg uit de (ja, hetzelfde festival als waar twitter ooit begonnen is aan zijn opmars) ons weer een stap verder; het gaat niet om wat je doet, maar waar je het doet! En met wie …

Big Boys
De afgelopen paar jaar hebben we vele – nationale en internationale – initiatieven op het gebied van langs zien komen. Naast Nederlandse initiatieven als , , , het van Innoviting en (en was er ooit ook niet die kansloze datingservice Ollo van KPN), zien we internationaal diensten als , , , en veteraan hun best doen de massa aan de LBS te krijgen. Ieder met zijn eigen invalshoek en ieder ook met wisselend succes.

Inmiddels zien we dat ook Big Boys Google en Yahoo hun eerste stappen op dit gebied zetten, met respectievelijk ‘’ en ‘’. En het is natuurlijk een kwestie van tijd – – voordat ook Twitter zich in deze markt stort. En dat allemaal in een tijd waarin de overheid voor wat je deelt op internet en ons vertelt hoe je , terwijl hun eigen websites schijnen te zijn... Maar goed, terug naar het verhaal.

Relevantie
Nog geen van deze initiatieven is er tot nu toe namelijk in geslaagd de grote massa aan zich te binden. Naast de waar ze vaak nog mee te kampen hebben, missen ze in mijn ogen namelijk vaak nét de plank daar waar het gaat om relevantie (daar is dat woord weer).

Want het is leuk hoor, dat ik kan zien waar mijn vrienden zijn, dat ze via statusupdates vertellen wat ze doen, dat ik recensies van restaurants in de omgeving kan lezen, dat ik mijn foto’s met locatiegegevens kan ‘taggen’, en dat ik mijn sociale netwerken op de hoogte kan houden van waar ik ben, maar waarom zou ik? Niet alleen ga ik niet de hele tijd webpagina’s, iPhone apps of andere tools zitten opstarten, refreshen en actief bijhouden om te zien waar mijn vrienden zijn (die dat bovendien ook alleen kunnen vertellen door hún tool of applicatie steeds actief te gebruiken). Het boeit me niet dat mijn ‘vrienden’ iedere dag weer op dezelfde plekken ‘zijn’ en hun ding doen: op kantoor ‘aan het werk’, thuis ‘aan het eten’, op de sportschool ‘aan het zweten’, op het terras ‘aan het drinken’ of bij familie ‘op bezoek’. Ik kan er namelijk niets concreets mee doén! komt dan nog het dichtste in de buurt wat mij betreft, omdat je koppelingen kan maken met je profielen op LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter. In wezen is er daarmee sprake van een Location Based Social Network. Jammer is dan alleen weer dat zij de focus leggen op gebruik via de PC/Laptop en niet met je mobiel.

Spelletje of loyaliteitsconcept?
Dat laatste is met de nieuwste hype wel anders. , want daar hebben we het hier over, combineert een aantal functionaliteiten en sociale elementen met elkaar die we nog niet eerder op zo’n manier bij elkaar gebracht zagen. Ik althans niet. Wat het is? In het kort: een location based service die ‘social gaming’ toevoegd aan je twitter-netwerk.

Juist. Iets langer dan: Met Foursquare kan je wat je met de andere genoemde initiatieven over het algemeen ook kan: met je vrienden delen waar je bent en wat je doet. Alleen hebben ze daar nog wat aan toegevoegd: een spelelement. Door aan te geven dat je op een bepaalde locatie bent – bijvoorbeeld een kroeg, openbare bibliotheek of vliegveld – krijg je punten voor die locatie. Degene die zich het meest op een bepaalde locatie meldt, verzamelt dus de meeste punten en wordt daarmee de ‘burgermeester’ van die locatie. Bovendien kan je elkaar opdrachten geven, gekoppeld aan de locaties: dus ‘leen boek x in de openbare bibliotheek’ of ‘drink drankje Y in kroeg Z’. Al dit soort activiteiten leveren ook weer punten op waarmee je stijgt in de ranking van de locatie, van de stand en van je vrienden. En door de koppeling met Twitter ben je continu op de hoogte van wie waar is geweest en wat heeft gedaan.

Een leuke toevoeging dus, die bovendien mogelijkheden biedt. Zo ziet direct mogelijkheden voor loyaliteitsachtige concepten (zoals gratis drank voor de burgermeester van een kroeg). En op Mashable staat een nog veel van hoe het werkt en wat de (zakelijke) mogelijkheden zoal zijn.

Waar ben je?
Wordt foursquare dan het eerste massaal geadopteerde Location Based Social Network? Tja, wie het weet mag het zeggen. Ikzelf ben er erg van gecharmeerd. Maar ja, ik ben ook een fervent en dat snappen de meeste mensen om mij heen ook niet. Dus wat dat betreft ben ik een slechte benchmark. Sterker nog, ik pas perfect in het plaatje van ‘de gemiddelde nerd/marketeer/oudere jongere die te weinig buiten komt’, dat Wim Platje schetst in zijn reactie op van Jaap Bloem over de Digital Natives.

En wie de moeite neemt datzelfde artikel even door te lezen begrijpt dat je deze keer ook niet op de ‘digital natives’ hoeft te rekenen voor de massale adoptie van het concept. Tegen de algemene gedachte in zijn jongeren namelijk van hippe sociale netwerken als twitter en facebook. Zij hebben helemaal geen behoefte aan plaatsen waar iedereen – dus ook hun ouders, leraren of baas – kan zien wat ze doen, met wie, waar en wanneer. Zij willen gewoon ongestoord met hun vrienden hun ding kunnen doen.

En als je dan toch echt wilt weten waar iemand is? Dan bel je toch gewoon en stel je de meest gestelde vraag van het mobiele telefoongesprek: ‘hoi schat, waar ben je?’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie