Commercials vormen bron van ergernis

Het irritatieniveau in de Nederlandse samenleving is zeer hoog. 71 procent van de Nederlanders ergert zich dagelijks aan het gebrek aan normen en waarden in de samenleving. In een top-25 van ergernissen spreken Nederlanders verder hun ongenoegen uit over tal van zaken. Zo storen twee op de drie ondervraagden zich aan het niveau van reclamespotjes, het hoge prijspeil door de euro en zinloos geweld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Minder ingrijpende zaken als voordringen bij de kassa en de bemoeizucht van andere mensen zorgen bij een kwart van de bevolking voor dagelijkse ergernis. Een en ander blijkt uit het onderzoek "Dagelijkse irritaties in Nederland" van bureau Trendbox in opdracht van . Theoloog, marketingdeskundige en hoogleraar communicatiewetenschappen Anne van der Meiden wijst de individualisering in de samenleving, die gepaard gaat met zelfredzaamheid en zelfbeslissingsrecht, aan als veroorzakende factor voor de hoge irritatiegraad. Die heeft een negatieve invloed op de omgangsvormen. ‘We laten ons minder vertellen hoe we ons dienen te gedragen,’ aldus Van der Meiden.

De gemiddelde Nederlander ziet dat het verloop van normen en waarden zich manifesteert in de reclamecultuur. Commercials waarin de ethische grenzen worden afgetast, kunnen op weinig sympathie van de televisiekijker rekenen. Tv-spotjes waarin fysiek geweld als zijnde komisch wordt bestempeld of waarin men het ene product ten koste van het ander promoot, wekken ergernis bij tweederde van de Nederlanders. Gerrit Antonides, hoogleraar economie van consumenten en huishoudens aan Wageningen Universiteit en Researchcentrum voorziet, dat een Europese regelgeving met nieuwe reclamenormen nodig kan zijn.

De beloning van topmanagers staat met 47 procent op de tiende plaats van dagelijkse ergernis in Nederland. FNV-voorzitter Lodewijk de Waal begrijpt de ergernis en pleit voor openheid over salarissen: ‘Daarnaast moesten topmanagers zichzelf weer als onderdeel van de organisatie, waar ze nu bovenstaan, gaan zien’. Ook de herinvoering van de hoogste belastingschijf voor topinkomens is volgens de FVN-voorzitter een manier om de ergernis te verkleinen.‘Wat is er mis met 70 tot 72 belasting betalen als je, zeg, een half miljoen verdient,’ aldus De Waal.
Ook boodschappen doen, zorgt voor de nodige ergernissen. Twee derde maakt zich nog steeds druk om de prijsverhogingen ten gevolge van de euro.

Daarnaast ergert een kwart zich aan voordringers bij de kassa. Opvallend is dat de oudere consument ook vaak voordringt. Al maakt ruim 40 procent van de bevolking zich druk om het gebrek aan respect voor ouderen, lijkt deze groep zelf weinig respect af te dwingen tijdens het winkelen. Volgens Paul Dekker, hoogleraar en onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau, dient de samenleving problemen op intermenselijk niveau zelf op te lossen. ‘We moeten elkaar aanspreken op gedrag dat tegen de normen en waarden indruist. In dergelijke situaties moet men mondiger zijn of aan zelfcorrectie doen’, aldus Dekker.

In het openbaar bellen wekt ergernis bij 42 procent van de Nederlanders. Een kwart van de ondervraagden stoort zich tevens aan lawaai van buren of op straat hangende jongeren.
Terwijl klantenservicenummers in het leven zijn geroepen om de consument van dienst te zijn, zorgen ze in de praktijk voor 53 procent van de ondervraagden voor irritatie. De gemiddelde wachttijd bedraagt 5 minuten, wat voor veel mensen te lang is, zeker als daar een gemiddeld tarief van 0,26 cent per minuut tegenover staat.’In de toekomst kan de ergernis van de telefonsiche klantenservices afnemen als de technologie wordt verbeterd, bijvoorbeeld door bellen via internet’, aldus hoogleraar Antonides.

Opvallend was dat het openbaar vervoer en de files niet behoren tot de top-25 van dagelijkse irritaties.Verder nemen minder significante zaken als openingstijden van winkels, het weer en de kwaliteit van televisieprogramma's de laatste plaatsen in. Al met al lijkt het gebrek aan normen en waarden momenteel de grootste zorg van de Nederlander.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie