Dagelijks ritueel belangrijk voor krantenlezer

Krantenlezers waarderen medium om ‘hoogwaardige inhoud’ en ‘dagelijks ritueel’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het onderzoek Trust en Loyalty dat begin deze zomer door Intomart GfK is uitgevoerd in opdracht van Cebuco. Meer dan de helft van de lezers geeft aan dat de krant dagelijks een belangrijke rol speelt en maar 82 procent geeft aan dat de krant ‘een fijn moment voor zichzelf’ is. Daarnaast is de inhoud van de eigen krant belangrijk, zo blijkt uit het onderzoek. Lezers zien dagbladnieuws als betrouwbare, hoogwaardige en unieke content.

Krantenlezers waarderen hun krant gemiddeld met rapportcijfer 7. Ook zegt 42 procent van de krantenlezers ‘zijn’ krant aan te bevelen aan vrienden of kennissen. Cebuco verbindt daaraan de conclusie dat veel krantenlezers dankzij deze positieve ervaringen een ambassadeur voor hun krant zijn. Olaf Croon, directeur Cebuco, zegt verheugd te zijn over de resultaten.

Het Cebuco Trust en Loyalty onderzoek maakt deel uit van een benchmark van de Internationale Nieuwsmedia Marketingorganisatie INMA. In september zullen de Nederlandse uitkomsten worden gespiegeld aan de uitkomsten uit andere Europese landen. Voor het onderzoek in ons land zijn door Intomart GfK ruim 1.050 krantenlezers ondervraagd. In de studie zijn voor zeven dagbadtitels frequente en infrequente lezers ondervraagd. Het veldwerk is in juni 2012 uitgevoerd.

De oplage van betaalde kranten (landelijk en regionaal bij elkaar opgeteld) was in 2011 ruim 3 miljoen. Dat is 3,1 procent minder dan in het jaar ervoor toen de oplage ruim 3,1 miljoen exemplaren betrof.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie