Premium

‘Een verademing na die NS-ellende met Nick en Simon’

Het Nederlands publiek is er niet rouwig om dat de nieuwe NS-reclame ‘Nick-en-Simon-vrij’ is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De eerste commercial die N=5 voor NS heeft gemaakt krijgt een 6,6. Dat blijkt uit publieksonderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau MeMo² voor Adformatie onder 105 respondenten. Dat lijkt magertjes, maar dat is het niet, want een 6,6 is boven de benchmark. Wouter Westerman van MeMo² zegt: ‘De MeMoBenchmark wordt gevormd door meer dan 5.000 studies sinds 2004. Het gemiddelde cijfer dat daar komt uit rollen is een 6,3. Uit ons onderzoek blijkt dat gemiddeld Nederland goed te spreken is over de nieuwe weg die de NS is ingeslagen. De overstap van NS naar N=5 lijkt een geslaagde wissel. De respondenten geven terug de commercial ‘simpel maar doeltreffend’ te vinden.’

Emotie
Bij een radicale brandswitch moet je altijd nog maar afwachten hoe het publiek reageert. Maar ondanks het grote verschil met de voorgaande commercials van de NS, vindt toch 65 procent van de Nederlanders de commercial goed bij de NS passen. Dat Nick en Simon zijn afgevoerd door N=5, wordt door een aantal Nederlanders als positief beschouwd. Ze noemen de commercial ‘een verademing na die ellende met ’. De commercial scoort ook goed op de emotionele aspecten. Bijna de helft vindt de commercial leuker dan de gemiddelde televisiespot en 60 procent vindt ‘Waar ga jij naartoe vandaag’ opvallender. Quotes uit het panel: ‘Het is een fijne “feel-goodreclame”, vooral door de muziek’, en ‘Het goede camerawerk zet een mooie typisch Nederlandse sfeer neer’. 

&;Nick-en-Simon-ellende&;:

Ratio
Op rationele factoren zit de commercial op de benchmark. De commercial vertelt niet bovengemiddeld veel nieuws (29 procent) en de boodschap is voor iets meer dan de helft van de Nederlanders duidelijk (57 procent). Westerman: ‘Het is opvallend dat de geloofwaardigheid van de commercial met 45 procent ruim boven de benchmark ligt, maar dat toch veel Nederlanders spontaan noemen dat ze het scenario niet heel realistisch vinden. Zo zeggen respondenten: “Ik denk dat er weinig mensen zijn die ‘zo maar’ even naar London gaan omdat ze een reclamebord zien” en ze vinden ook dat het geschetste beeld van de treinreis afwijkt van de dagelijkse realiteit: “Als de commercial in de ochtendspits was gemaakt had het tenminste een eerlijk beeld gegeven”. Toch zegt maar 6 procent van de respondenten dat de commercial hen irriteert. Dat zegt veel over de positieve kracht van deze commercial.’ 

Onderzoeksopzet
CampagneRapport betreft een tweewekelijkse meting en geeft antwoord op de vraag ´Wat vindt Nederland..?´. CampagneRapport vindt plaats onder de onderzoeksdoelgroep Gemiddeld Nederland, profiel van de steekproef wordt gewogen middels de Gouden Standaard (CBS/MOA). Respondenten zijn afkomstig uit het MeMoPanel (meer dan 175.000 Nederlanders). CampagneRapport maakt een vergelijking met de MeMoBenchmark (meer dan 5.000 studies sinds 2004).


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie