(Gastblog) Boost je brein met inspiratie!

Door Marielle Romeijn NIMA heeft onlangs onderzoek gedaan naar de ontwikkelbehoefte van meer dan 200 marketeers. Eén van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek is de populariteit van inspiratiesessies als leervorm. Bij 83% van de respondenten stond deze vorm van ontwikkelen op nummer 1. Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat de reden is van de grote behoefte aan inspiratiesessies.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rechter hersenhelft steeds belangrijker
Dat marketing altijd een samenspel is geweest tussen ratio en emotie is duidelijk. Toch lijkt de balans langzaam maar zeker te verschuiven van analyse, rationalisatie, onderzoek theorie en modellen (linker hersenhelft), naar waarden, ervaring, emotie en verbinding (rechter hersenhelft).
Merken die persoonlijkheid uitstralen, dicht bij de klant staan en vernieuwend denken floreren. Karakterloze, rationele merken die winst als belangrijkste doel hebben en geen waarde toevoegen hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden.

De logica van de linkerhersenhelft moet dus nodig verrijkt worden met de kwaliteiten van de rechterhersenhelft om te komen tot ideeën, inzichten en strategieën die vernieuwend zijn en die aansluiten bij de nieuwe balans in de maatschappij. Aan marketeers de uitdaging om te leren hoe je emotie en intuïtie kunt gebruiken binnen het marketingvak en binnen je bedrijf. En daarbij kun je wel wat inspiratie gebruiken.

Logisch dus dat marketeers op zoek zijn naar inspiratie die hun rechter hersenhelft prikkelt. Maar hoe raak je nu eigenlijk geïnspireerd?

Frames of Mind
In het inmiddels 10 jaar oude boek worden 8 inspiratiestijlen beschreven waarmee je inspiratie kan beïnvloeden, stijlen die vandaag de dag nog steeds heel actueel zijn.

1. Visueel-ruimtelijk: Inspiratie door te kijken. Foto’s en plaatjes, wandelend door de stad of door een museum, kijken wat er om je heen is en gebeurt.
2. Auditief-muzikaal: Inspiratie door te luisteren. Muziek en geluiden in het algemeen.
3. Lichamelijk-kinesthetisch: Inspiratie door te voelen en te bewegen. Van kleien tot sporten, van springen tot iets bouwen. Dit is ook inspiratie door te doen. En door te maken.
4. Verbaal-linguïstisch: Inspiratie door taal en woorden. Lezen, schrijven, praten en denken. Verhalen en gedichten.
5. Logisch-mathematisch: Inspiratie door logica en modellen. Symbolen en concepten, rijtjes en opsommingen, overzichten en tabellen. Door dingen die ‘kloppen’.
6. Interpersoonlijk: Inspiratie door interactie met anderen. Sparren, uitwisselen, delen en samenwerken. Discussies en dialogen. Socializen, feesten en spelletjes doen.
7. Intrapersoonlijk: Inspiratie door alleen te zijn. Meditatie, emoties, zelfreflectie, rust en stilte.
8. Naturalistisch: Inspiratie door de natuur. Wandelen, tuinieren, naar sterren staren, de natuurlijke wereld om je heen.

Geef je brein een boost!
Met deze stijlen als leidraad start NIMA eind maart met een nieuwe serie Inspiratie Sessies. Doel is om het brein van marketeers hiermee een boost te geven. De formats die wij daarom voor de inspiratiesessies hebben ingezet zijn als volgt:

1. Prijzenkast of prullenbak | interpersoonlijke stijl/visueel-ruimtelijke stijl
Interactieve sessie waarbij vele top en flop cases op een bepaald marketingthema de revue passeren. Volop inspiratie en learnings!

2. In gesprek met een goeroe… | verbaal-linguïstische stijl
Iedereen wil wel eens in gesprek met een marketinggoeroe over een marketingthema. Dit kan een thought leader,bekende specialist of auteur van een recent uitgekomen marketingboek zijn. In deze sessie krijgen marketeers de gelegenheid om deel te nemen aan een open discussie over het thema met de goeroe.

3. Sparringsessie marketeers | interpersoonlijke stijl
Nieuwe kennis en inspiratie opdoen door te sparren met collega marketeers. Verschillende ‘gelijkgestemden’, vanuit verschillende invalshoeken, komen samen en helpen elkaar met het oplossen van cases vanuit een theoretische basis.

4. Aan de slag met… | logisch-mathematische stijl
Praktische sessie waarin een bepaalde tool, ontwikkeling of methodiek centraal staat. Marketeers gaan op deze avond meteen aan de slag.

De eerste drie sessies over trends&strategie, 360 graden campagnes en shared value staan al gepland. Geef je brein een boost en bekijk de programma’s op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie