Het charmeoffensief van Getty Images

Window dressing? Een charmeoffensief? Fotografiekenner en publicist Pim Milo over de verrassende cultuuromslag van Getty Images.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Pim Milo

Enkele dagen geleden maakte Getty Images bekend dat uit de immense bibliotheek ruim 35 miljoen beelden gratis ter beschikking komen voor niet-commercieel gebruik op het internet.

Een verrassende cultuuromslag voor een bedrijf dat bekend staat om de genadeloze wijze waarop het schendingen van het auteursrecht aanpakt. Wie zo dom was om onrechtmatig beelden van GI op de website of in een weblog te gebruiken, kon rekenen op ‘blafbrieven’ waarin fikse bedragen werden geëist en met rechtszaken werd gedreigd.

Getty Images zegt tot deze stap te zijn overgegaan omdat het aantal inbreuken op het auteursrecht inmiddels te groot is om nog in redelijkheid te kunnen bevechten. Maar er is natuurlijk meer aan de hand. ‘There’s no such thing as a free lunch.’

Iedereen met een WordPress-, Twitter- of Tumblr-account kan beelden uitkiezen, zolang dit niet voor commercieel gebruik is. Net zoals YouTube dat met video doet, worden de beelden door een html-code te kopiëren op website of -blog geplaatst. Onder de beelden staan de naam van de fotograaf en het logo van Getty Images, een copyright-regel die niet verwijderd kan worden.

Mét die html-code krijgt Getty Images toegang tot de pagina’s waarop het beeld gebruikt wordt waardoor het bedrijf precies weet wie de afnemer is en met welk doel dat gebeurt. Die informatie kan aangewend worden voor eigen belangen als het plaatsen van advertenties en het verzamelen van gebruikersinformatie. Daar zit, in potentie, een interessante bron van inkomsten.

Door de harde acties uit het verleden tegen inbreuken op het auteursrecht heeft GI een weinig sympathiek imago onder particuliere gebruikers. Op internetfora spreekt men van ‘een façade waarachter zich een monster verschuilt’. Het vrijgeven van 35 miljoen beelden (overigens het topje van een gigantische ijsberg) zou heel goed een charmeoffensief kunnen zijn.

Het wordt steeds vanzelfsprekender dat er voor content betaald moet worden. De dag komt dat de consument dit ook voor beeld gaat doen. We hebben geleerd om voor apps (AppStore, iTunes), muziek (iTunes, Spotify) en film (Netflix) te betalen, betaalmuren leren dat we ook bereid zijn om voor andere contant geld neer te tellen. Nu nog een app die het de consument makkelijk maakt, intuïtief, snel en betaalbaar beeld op het wereldwijde web voor particulier gebruik te kunnen vinden.

Deze stap van Getty Images zou heel goed window dressing kunnen zijn om het onsympathieke imago af te schudden opdat we er in de nabije toekomst met plezier komen winkelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie