Kredietcrisis drukt stempel op sportsponsoring

De financiële crisis en de teruggang van de economie zullen niet ongemerkt aan de Nederlandse sportwereld voorbijgaan. "Iedereen krijgt klappen, dus ook de sport,' stelde sportmarketingdeskundige Frank van de Wall Bake afgelopen vrijdag tegen het ANP.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

"Reclamebudgetten staan onder druk en daardoor ook de sponsoring. Dat is een feit. Nieuwe partijen zetten de handrem erop en kijken de kat uit de boom," aldus Van den Wall Bake.
Dankzij langlopende sponsorcontracten voelen clubs de crisis vaak niet meteen in de portemonnee. Van den Wall Bake waarschuwt echter voor de indirecte effecten van bezuinigingen. "Je ziet dat bestaande sponsoren veel minder toeters en bellen om de sponsoring heen bouwen. Ze maken bijvoorbeeld minder reclamespotjes en advertenties rond de sport die ze steunen. Uiteindelijk raakt dat de sporten ook, die reclame-uitingen zorgen namelijk voor meer bekendheid en meer publiek.'

Marie-Louise Lemmen, hoofd marketing bij de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), ziet nog geen sponsors weglopen bij het hockey, maar beaamt dat bedrijven voorzichtig worden. “Ook sponsors kunnen een euro maar een keer uitgeven.' De hockeybond zoekt momenteel nog zeker drie bedrijven die mee willen doen in het nieuwe sponsorprogramma van de bond. Daarbij wil het hockey gaan steunen op acht gelijkwaardige partners, in plaats van een grote en meerdere kleine sponsoren. “Het blijft heel spannend. De kredietcrisis is zeker een onderwerp van gesprek.'
Onmogelijk is het volgens Lemmens echter niet. “Heineken en Rabobank hebben al getekend en we verwachten nog voor het einde van het jaar drie andere partners bekend te maken. Daar zitten zeker bedrijven bij uit branches die de kredietcrisis flink voelen.'
Lemmens ziet vooral een verzakelijking van sponsorovereenkomsten optreden. “Sponsors willen heel duidelijk weten wat het ze oplevert. Potentiële sponsors doen marktonderzoek en er wordt goed nagedacht over de meting van het effect. Dat wordt nu alleen maar belangrijker.'

Van den Wall Bake ziet ook in de huidige moeilijke tijden kansen voor sponsoring. “Er moeten juist nu bedrijven opstaan met het lef om zich ergens aan te verbinden. Mensen zullen dat heel positief uitleggen en opvatten als een teken dat het met dat bedrijf wel goed móet gaan. Juist als je het moeilijk hebt moet je communiceren.' (ANP)

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie