Premium

Maak van de P van SPOT geen Propaganda

Televisie is een prachtig, krachtig medium. Maar doe er niet krampachtig over en durf ook mindere punten te benoemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nee, dat vliegtuig hebben wij niet uit de lucht geschoten. Mentsov is door kabouters neergeknald. Bijna alle Nederlanders zijn homo. De Krim heeft zich geheel vrijwillig aangesloten bij Rusland.

De televisiebestedingen nemen toe. En de kijktijd is wederom gestegen. Onlangs publiceerde SPOT, de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame, haar jaarcijfers.  De bestedingen stegen met 3 procent. Dat was volgens het bericht ‘erg positief’.

Televisie had zich zelfs ‘fantastisch hersteld’. Voor het gemak werd er maar niet meer over de prognose van augustus vorig jaar gesproken, een verwachte stijging van tussen de 5 en 7 procent. Maar goed, je hoeft ook niet alles te vertellen natuurlijk.

Ook qua kijktijd was er weer sprake van een record, meldde het ronkende persbericht. In een promotiefilmpje van SPOT wordt gesproken over een ‘historisch jaar’, waarin ‘forse stijgingen’ in kijktijd in de doelgroepen 35 tot 49 jaar en 50 tot 64 jaar. Deze ‘forse stijging’ was maar liefst 4 procent.

We ronken verder. Onder jongeren werd in 2014 ‘massaal’ televisie gekeken. Opeens schakelt het filmpje hier over in absolute minuten en worden er geen groeipercentages meer genoemd. Maar het zou heel goed kunnen dat deze percentages zo groot waren dat ze simpelweg niet in het beschikbare beeld pasten.

Een kuchende man met regenjas in een duistere parkeergarage meldde onlangs nog wel dat de kijktijd tot pakweg 30 jaar de afgelopen tien jaar met 15 procent was gedaald. Terwijl de zestigplussers juist pakweg 15 procent meer zijn gaan kijken. Maar ja, onbetrouwbare bron.

Traditioneel werden de cijfers ook op een evenement gepresenteerd voor bureaus en adverteerders. Op het podium zaten vier vertegenwoordigers die verantwoordelijk zijn voor de zendtijdverkoop van televisiezenders. En de zaal hoefde niet te raden wie de mol was. Alle vier waren ze goed in het saboteren van ontwikkelingen als bijvoorbeeld programmatic.

Televisie is een prachtig, krachtig medium. Maar doe er niet krampachtig over. Omarm nieuwe ontwikkelingen. Zet uw klanten op het podium. Durf ook mindere punten te benoemen. De zaal zit niet vol Dave Roelvinkjes. Maak van de P van SPOT geen Propaganda.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie