Marketeers in de startblokken: De Kansspelwet staat voor de deur

De reclamewereld staat een enorme berg uitdagingen te wachten. Op 1 maart 2021 moet namelijk de Kansspelwet op afstand van kracht worden.

Talloze online casino’s zullen de Nederlandse markt betreden en dat betekent dat er heel veel campagnes nodig gaan zijn.

Voor marketeers is niet zo fijn als een nieuwe markt zich opent in een land. Nieuw betekent toch dat mensen er nog niet mee bekend zijn en dat er daardoor vanaf nul reclame gemaakt kan worden voor de markt en de producten. Hoewel creatieve marketeers ook in een markt waar al jarenlang reclame voor is gemaakt pakkende campagnes kunnen bedenken, betekent een nieuwe markt de mogelijkheid tot pionieren. En het goede nieuws is dat men alvast achter de tekentafel kan plaatsnemen: de kansspelwet staat voor de deur en het is een kwestie van tijd voordat ieder nieuw online casino een innovatieve marketingstrategie wil.

Er wordt immers verwacht dat honderden nieuwe online casino’s hun deuren gaan openen in Nederland. Heel veel sites, en al die sites willen eruit springen, willen de beste zijn en de meeste klanten trekken. Met andere woorden: al die sites hebben een goede reclamecampagne nodig om te laten zien waarom zij beter zijn dan de rest.

Momenteel heb je in Nederland bijvoorbeeld al het bedrijf Toto, dat op een hele succesvolle manier reclame maakt voor de website met hun Koning Toto, waarvoor BN’ers worden ingezet die op een creatieve manier het wedden op voetbalwedstrijden aanprijzen. Ook een casino als Holland Casino, met de beroemde speltips, hebben een aantal pakkende reclames gedaan. Omdat het een overwegend jong publiek is dat deze sites bezoekt, zijn de mogelijkheden om te adverteren nóg groter en is er nog meer ruimte voor nieuwe, overweldigende reclames.

Een ander voordeel aan het feit dat de markt zich straks nog meer opent voor online casino’s is het feit dat het allemaal online plaatsvindt. Dit zorgt ervoor dat er nog meer mogelijkheden zijn voor het opzetten van interessante marketingcampagnes. Iedereen die een beetje verstand heeft van marketing zal het namelijk met je eens zijn dat de reclamewereld, zoals zoveel sectoren, enorm veranderd is sinds de komst van het internet en er ook op het internet verschillende manieren zijn om sites aan te prijzen, van Google en SEO, tot sociale mediacampagnes, tot banners en affiliate marketing.

Een extra voordeel is het feit dat de beste online casino’s niet alleen op zoek zullen gaan naar externe marketingstrategieën om meer bezoekers op hun website te krijgen, maar ook willen kijken naar interne campagnes op hun platformen, om bepaalde spellen, bonussen en acties aan te prijzen. Omdat deze websites vaak op hoogwaardige software runnen zijn er qua creativiteit nog veel meer mogelijkheden voor marketeers. Hetzelfde geldt voor het runnen van campagnes via de mail, telefoon of app: een goede website bouwt snel een trouw klantenbestand op waardoor manieren om deze klanten te belonen of aan te moedigen hard nodig gaan worden. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: op het gebied van marketing staat menig marketeer die geïnteresseerd is in de gokmarkt een hoop werk te wachten.

Tijd dringt! Zoals gezegd gaat de Kansspelwet in minder dan drie maanden van kracht en een ervaren marketeer zal weten dat het ongeveer evenzoveel tijd kost om een goede marketing campagne op poten te zetten. Juist als de markt opent in maart zullen online casino’s zoveel mogelijk klanten binnen willen halen en daar is de expertise en creativiteit van de marketingafdeling hard bij nodig. Begin dus alvast met brainstormen, want voor je het vindt zich in Nederland een spel revolutie plaats die zijn weerga niet kent!

Plaats als eerste een reactie