Marktaandeel SBS stijgt

Na een lange periode van dalende kijkcijfers, weet SBS in mei weer een stijging te verwezenlijken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, dat geldt wellicht ook voor de ontwikkeling van kijkcijfers. Maar het is SBS wel gelukt om de daling van het marktaandeel om te buigen. In april was het marktaandeel nog 16,6 procent (doelgroep 20-49, over de gehele dag gemeten), in mei komt het uit op 18,3 procent. Het was dit jaar nog niet hoger dan 16,7 procent.

SBS deed vooral goede zaken met de oefenwedstrijden van Oranje, die kijkdichtheden noteerden tussen globaal 10 en 15 procent. Nederland – Slowakije werd zelfs door 15,5 procent bekeken. Kijkcijferkanon Peter R. de Vries (inmiddels gestopt met zijn programma) droeg ook bij aan het succes. Bijna 8 procent stemde af op zijn best bekeken aflevering.

Het marktaandeel van RTL bleef stabiel in mei. Net als in april was dat 28,9 procent. De NPO daalde in mei van 26,6 procent naar 24,3 procent. Het best bekeken programma in mei was Boer zoekt Vrouw. Dat werd door ruim een vijfde van alle kijkers in de doelgroep 20-49 bekeken.

SBS meldt zelf in een persbericht dat het een nieuw record heeft gezet met Veronica Meimaand Filmmaand. De films behaalden volgens SBS een gemiddeld marktaandeel van 11,1 procent in de doelgroep 20-34. Het oude record stond op 10,4 procent en werd in mei 2007 behaald.

Bron: Stichting KijkOnderzoek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie