Merkenparken populair

Ook in Duitsland rukken de Brand Lands op, de themaparken waar een merk op een bijzondere manier aan de consument wordt gebracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volkswagen stak 430 miljoen euro in zijn Autostad in Wolfsburg. Doel: het concern voor klanten te ‘openen’, bestaande klanten aan zich te binden en nieuwe klanten te versieren. Voor het eerste jaar rekende de autofabrikant op 1 miljoen bezoekers, het werden er 2,3 miljoen. Ook Audi, BMW en Mercedes, speelgoedfabrikant Ravensburger, Nivea en stroomleverancier RWE, om maar wat namen te noemen, hebben themaparken geopend waar hun corporate of product brand centraal staat.

Het aardige van een themapark is dat het, vaak virtuele, merk opeens levensecht wordt voor consumenten. Mensen willen steeds meer beleven (of worden daartoe aangezet, laten we wel wezen), in een steeds hoger tempo. In een themapark is er plaats de bezoekers allerlei verhalen te laten beleven en op een originele manier kennis te laten maken met het productenassortiment, waardoor ondernemingswaarden gekoppeld kunnen worden aan merkwaarden.

Overweegt u ook een themapark op te zetten, denk dan aan de volgende zaken. Maak een realistische financiële planning, een merkenpark vergt immers een enorme investering, terwijl de opbrengsten (verbetering van goodwill en merkbekendheid bijvoorbeeld) niet direct geld in het laatje brengen. Selecteer een groot, koopkrachtig verzorgingsgebied. Hou de koppeling en overeenkomsten tussen het huidige ondernemingsimago en het themapark goed in de gaten. Speel in op bestaande mythen rond uw bedrijf en zorg voor authentieke, geloofwaardige ervaringen voor de bezoekers. Tot slot: doe het goed, of doe het niet, er zijn al genoeg themaparken.Bron: absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie