Nestlé wil de grootste blijven

Door nieuwe markten aan te boren en door een fikse reorganisatie van de bedrijfscultuur wil Nestlé-baas Peter Brabeck ervoor zorgen dat zijn bedrijf aan de top blijft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van babyvoeding tot kattenvoer en van snoep tot mineraalwater, alle categorieën voedingsmiddelen zijn vertegenwoordigd in het pakket van Nestlé. Met een personeelsbestand van 230.000 mensen, zo'n 8000 verschillende merken en een jaarlijkse omzet van 55 miljard euro is de levensmiddelenmultinational onbetwist de grootste in de branche. Dat is echter een minder comfortabele positie dan het lijkt. Want de hoogste omzet hebben is iets anders dan de onbetwiste leider zijn. Daarvoor gelden andere criteria: wereldwijde aanwezigheid, producten van topkwaliteit en een perfecte merkportfolio. Bestuursvoorzitter Brabeck en de zijnen spannen zich daarvoor op verschillende manieren in. Bijvoorbeeld door overnames op terreinen die voor Nestlé van groot strategisch belang zijn, dat wil zeggen waar men de absolute toppositie kan bereiken (water, ijs en diervoe-ding) en door het verkopen of op een laag pitje zetten van marktsegmenten waar dat niet het geval is (diepvriesproducten). Verder worden de pijlen gericht op markten als Azië en Latijns Amerika, waar een snelgroeiend potentieel aan klanten is. Ook organisatorisch is er flink wat beweging. Opener en flexibeler moet het, vindt Brabeck. En, hoe kan het ook anders, ook de nieuwe economie wordt binnengehaald.

< SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche, 22-3-2001<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie