Nieuwe gedragsregels voor online winkelen

Thuiswinkeliers verenigd in de branchevereniging Thuiswinkel.org zijn akkoord gegaan met nieuwe gedragsregels over zakendoen met de consument. Dat betekent dat alle leden - 80 bedrijven, goed voor zo’n 70% van de online omzet - zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, het consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, post en dergelijke. De nieuwe regels zijn gebaseerd op de nederlandse wet, Europese richtlijnen en afspraken met derden zoals de Consumentenbond. Zo moeten bedrijven bijvoorbeeld een adres en een btw-nummer op hun site vermelden, maar ook hoe en waar de consument zijn klachten kan uiten, welke service en garanties de webwinkel biedt en welke voorwaarden er zijn. Ook moet ergens worden aangegeven dat de consument gedurende 7 werkdagen het recht heeft goederen te retourneren en een geschil voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

Het Thuiswinkel Waarborg is de officiële opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond gestopte Web Trader.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie