Oplage magazines: min half miljoen

In 2010 bleef de betaalde oplage van publiekstijdschriften nagenoeg gelijk (+0,2 pct). In 2011 daalde de oplage met 2,6 procent: min 502 duizend exemplaren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De totale betaalde oplage van publiekstijdschriften kwam in 2011 uit op 18.532.011. Dat zijn 501.756 exemplaren minder dan in 2010, toen was de oplage nog 19.033.767: minus 2,6 procent.

De meeste grote tijdschriftuitgevers wijken niet ver af van dat dalingspercentage. De oplage van Sanoma Media daalde van 3,92 miljoen naar 3,88 miljoen exemplaren, een daling van 2,7 procent (107 duizend stuks). Sanoma zag vooral de losse verkoop inzakken, 125 duizend exemplaren minder dan in 2010. Sanoma titels die er in negatieve zin uitspringen zijn Ouders van Nu (-12 pct), Groter Groeien (-17 pct), Panorama (-13 pct), Nieuwe Revu (-14 pct), Story (-15 pct) en Playboy (-26 pct). Laatstgenoemde titel heeft nu een betaalde oplage van 37 duizend. In de voorgaande jaren was dat nog meer dan 50 duizend. Sanoma titels die het goed doen, zijn Flow (+5,5 pct), Roots (+6,4 pct), Home & Garden (+7,6 pct) en Tina (+12,7 pct). De oplage van GOLFjournaal geeft Sanoma’s totaal een flinke boost, het stijgt met 53,7 procent (+89.251). GOLFjournaal is het ledenblad van de Nederlandse Golf Federatie (NGF).

ANWB Media, vooral groot door de uitgave Kampioen, gaf in 2011 3,88 miljoen stuks uit. In 2010 was dat nog 3,92 miljoen. De stabiele factor is de genoemde Kampioen (3,55 miljoen exemplaren) dat nagenoeg gelijk bleef ten opzichte van 2010. Andere ANWB titels hadden het moeilijk, zoals Kampeer + Caravankampioen (-7,9 pct) en Buitenleven (-12,2 pct).

Uitgever van RTV bladen, Bindinc, zag de oplage met 1,8 procent dalen van 1,33 miljoen naar 1,31 miljoen exemplaren. Twee Bindinc titels daalden harder dan de anderen. Dat zijn Mikro Gids dat met 8 procent daalde van 400 duizend naar 369 duizend exemplaren en AVRObode dat met 9 procent daalde van 301 duizend naar 275 duizend stuks.

Veronica Uitgeverij liep een forsere deuk op. Vlaggenschip Veronica Magazine verloor 6,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Van 847 duizend naar 796 duizend, ruim 51 duizend stuks minder. De uitgave TotaalTV meegeteld komt Veronica Uitgeverij op een totale betaalde oplage van 860 duizend.

WPG Uitgevers (Weekbladpers Tijdschriften, Happinez en Voetbal International), daalde ‘marktconform’ in oplage: -2,9 procent. Het ging terug van 820 duizend naar 796 duizend exemplaren, 24 duizend stuks minder. De forsere dalers bij Weekbladpers waren Hoe overleef ik (-6,0 pct), J/M (-9,9 pct) en Vrij Nederland (-5,8 pct), dat van 48 duizend naar 46 duizend terugging. Oplagekanon Happinez zakte met 2,1 procent naar 156 duizend. Hetzelfde beeld bij Voetbal International dat met 3,2 procent zakte van 161 duizend naar 155 duizend stuks. Yoga Magazine groeide weer. Nu met 3,7 procent naar 58 duizend exemplaren.

Audax Publishing liep averij op. (Party meegeteld.) De uitgever moest 102 duizend exemplaren inleveren ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op een totaal betaalde oplage van 699 duizend stuks. Bijna alle Audax titels daalde met meer dan 10 procent in oplage. Een aantal zelfs meer dan 20 procent. Aktueel MAN daalde bijvoorbeeld met 29 procent (- 8 duizend) en kwam uit op 21 duizend stuks. Die laatste titel is inmiddels herdoopt in Aktueel.

G+J Uitgevers bleef nagenoeg gelijk. In 2010 realiseerde het een oplage van 609 duizend. Vorig jaar 614 duizend, een stijging van 0,8 procent. De dalers (Glamour, National Geographic en Quest) werden vooral in evenwicht gehouden door de spin-off Quest Psychologie (oplage 33 duizend).

De Hilversumse Media Compagnie, uitgever van Troskompas, TV Krant en het relatief nieuwe Radar+, bleef ook ongeveer gelijk. De verliezen van de eerste twee titels werden goedgemaakt door de lancering van Radar+ (oplage 40 duizend). De totale betaalde oplage van deze uitgever was in 2011 584 duizend.

Ook Hearst Magazines Netherlands (voorheen Hachette Filipacchi) bleef gelijk. Net als vorig jaar kwam het uit op afgerond 364 duizend exemplaren. Santé deed het in 2011 minder goed dan in 2010 (-6,1 pct), maar dat werd goedgemaakt door Quote dat 6,3 procent pluste ten opzichte van het jaar ervoor.

Naschrift: Dit bericht is aangepast. In eerste instantie is de oplage van 100%NL Magazine meegeteld bij de oplage van Audax Publishing. In mei vorig jaar werd gemeld dat Audax een aandeel nam in genoemde titel. Roland van Geest, hoofddirecteur van retail en uitgeverijen bij Audax, laat echter weten dat de deelneming na aankondiging nooit is doorgegaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie