Premium

De inspiratie van Maurine Alma (Just Eat Takeaway.com) en een primeur

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Maurine Alma, CMO Just Eat Takeaway.com.

Maurine Alma met de EK-beker

Deze week was Maurine Alma, CMO van Just Eat Takeaway.com, dat een van de hoofdsponsoren van het EK Voetbal is, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), met op de laatste dag - vandaag - een primeur.

Maurine over haar week: 'Het is een mix geworden van onderwerpen die mij nauw aan het hart liggen: innovaties in verantwoord eten (in combinatie met humor) en etensverpakkingen, vrouwen aan het roer als oprichter en chefkok, een briljante instagram post als reactie op een misplaatst initiatief en tenslotte een campagne die vandaag live gaat.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Het ware gezicht achter het eten (en niet dat van de bezorger)

'Behind the Menu is een format waarmee we verhalen vertellen van de restaurants, waar mensen doorgaans vooral via de app bestellen, en zo een gezicht geven aan het eten dat bezorgd wordt.

De Couscous Bar is een restaurant in hartje Amsterdam waar een Marokkaanse vrouw en haar twee dochters aan het roer staan. Wij vinden het inspirerend dat in de wereld van restaurants en chefkoks, die lang voorbehouden was aan mannen, nu ook een inhaalslag wordt gemaakt door vrouwen. Het verhaal achter de Couscous Bar is bijzonder vanwege een moeder die met haar authentieke familierecepten baas is in de keuken en daarmee in het restaurant.

Een van de dochters is trouwens TV-kok en culinair schrijfster Nadia Zerouali.'

Advertentie
advertisement
De baas van en het gezicht achter de Couscous Bar
De baas van en het ware gezicht achter de Couscous Bar

2. Van zeewier en planten gemaakte eetbare verpakkingen

'Met het enorme aantal bestellingen die wij wereldwijd verzorgen voor restaurants komt ook een grote verantwoordelijkheid om hen te helpen om dit op een zo verantwoord mogelijke manier te doen. Vorig jaar zijn we al volledig overgestapt op papieren tasjes en hebben we plastic verbannen uit het assortiment in onze eigen webshop voor restaurants. Niet alle restaurants die bij ons zijn aangesloten maken hier echter gebruik van mede doordat niet alle soorten eten goed te vervoeren zijn in papier of karton. Denk aan sushi wat echt niet vers blijft of zelfs volledig plakt aan karton. Of saus dat toch echt gaat lekken door papier heen.

Daarom zijn we altijd op zoek naar innovaties in verpakkingen die zowel milieuvriendelijk als ook daadwerkelijk effectief zijn. Dit voorbeeld van Notpla, uit zeewier en planten gemaakte eetbare verpakkingen en sachets, doet beide!'

Sachets van zeewier
Sachets van zeewier

3. 'Wow, no cow!' - Oatly's Super Bowl-campagne

'Oatly is een geweldig merk, dat ik niet alleen zelf graag drink en eet (hun haverspread is een super alternatief voor (smeer)kaas op brood!), maar ook zeer inspirerend vind in hun baanbrekende manier van marketing. Of het nu gaat om de verpakkingen of de manier waarop ze je aan het denken zetten in abri-campagnes. Het heeft humor, valt op en is ook effectief (in ieder geval bij mij, want ik ben overgestapt van soja naar haver).

Dit is een recent voorbeeld van hun campagne tijdens de Super Bowl, waarbij de CEO zelf Oatly aanprijst in een lichtelijk vals gezongen lied ('Wow, no cow!') met een hele handige inhaakcampagne via t-shirts en Instagram/Twitter.'

'Oatly's marketing heeft humor, valt op en is ook effectief (in ieder geval bij mij, want ben overgestapt van soja naar haver)'
'Oatly's marketing heeft humor, valt op en is ook effectief (in ieder geval bij mij, want ben overgestapt van soja naar haver)'

4. Inhaker van Champions League-niveau

'Lichtelijk jaloers was ik op deze geweldige inhaker van Heineken naar aanleiding van de aangekondigde Super League. Net als Heineken zijn wij recent ook hoofdsponsor geworden van verschillende UEFA leagues (de Champions League, Europa League, UEFA Women's Champions League). Maar terwijl ik me nog zat te ergeren aan de misplaatste actie van de 12 clubs die de Super League aankondigden en de reacties van verontwaardigde fans zag, kwam Heineken met deze briljante reactie op social.'

De Super League-inhaker van Publicis Milan
De Super League-inhaker van Publicis Milan

5. Onze EK-campagne met Virgil

'En als laatste vandaag de lancering van onze nieuwe campagne voor het EK met... Virgil van Dijk! Ben echt supertrots op het team dat in bijna onmogelijke omstandigheden, vanwege alle Corona-maatregelen, een hele mooie campagne heeft ontwikkeld. Geheel toevallig gaat deze vandaag live! Van Dijk blijkt niet alleen een geweldige voetballer, maar ook een groots acteur te zijn. De manier waarop hij kijkt als zijn bestelling wordt bezorgd... Wel heel jammer dat hij definitief niet kan meespelen vanwege zijn knieblessure, maar we hopen dat hij thuis op de bank dan in ieder geval van de wedstrijden kan genieten met lekker eten, net zoals alle andere Oranje-fans.'

De campagne is gemaakt door McCann London. In andere landen lopen soortgelijke campagnes met andere bekende voetballers als Gianluigi Buffon, Lukas Podolski en Fernando Torres.

Credits
Project Name: JET EUROS 2020
VP, Global Brand Just Eat Takeaway.com: Susan O’Brien
Chief Creative Officers: Laurence Thomson & Rob Doubal
Chief Strategy Officer: Theo Izzard-Brown
Production Company: Blink
Director: Pedro Martin Calero

Komende week is Isabelle Pinckaers, brand manager Swapfiets, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie