Premium

Tanja Bom (ABN Amro): 'Ik ben een enorme ‘lover’'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Tanja Bom van ABN Amro.

Tanja Bom

Deze week was Tanja Bom, Head of Marketing Communications ABN Amro, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans én Adformatie (één bijdrage per dag).

Bom over haar week: 'Wat mij heel erg inspireert is als ik in mijn werkzaamheden zowel op de inhoud als aan de menselijke kant een bijdrage heb kunnen leveren. Meedenken met een contentstrategie, waar we met het merk naartoe moeten of hoe onze klantcommunicatie beter ingericht kan worden, aangevuld met mooie gesprekken met collega’s uit mijn team of daarbuiten...'

Hier haar 5 bijdragen:

1. 'Daar schaam ik me eigenlijk soms wel voor'

‘Wat kan je leren van Gen Z? Tijdens de kerstvakantie en met het besef van de feestdagen reflecteer je altijd wat meer dan in andere drukke maanden waarin je meer op de automatische, gefocuste piloot leeft. Gesprekken met mijn 17-jarige dochter leren mij dat voor haar diversiteit vanzelfsprekend is. Dat veel van haar vrienden, gemixt vanuit allerlei culturen, haar een bredere kijk op de maatschappij oplevert. Dat ik daar soms meer mijn best voor moet doen en dat ik me daar eigenlijk soms wel voor schaam. Wat kan ik nog wel zeggen en wat niet? Waarom is het voor haar vanzelfsprekend en voor mij niet? Wat kan ik van haar leren? Maar ook wat betekent dit voor haar ontwikkeling, haar toekomst? De wereld wordt toegankelijker en daardoor groter, meer is mogelijk. En dus ben ik blij met zo’n Gen Z-dochter die je blik verruimt, je jong houdt in je denken en mij leert wat ik wel en niet kan zeggen. Onlangs zei ze: "Het is verschrikkelijk wat er in Oekraïne gebeurt, maar laten we onze ogen niet sluiten voor wat er in Syrië gebeurt. Dat is minstens zo erg." Mooie en eerlijke gesprekken die je dichter bij elkaar brengt. 
En Gen Z begrijpen is essentieel in mijn vak. Dat zijn onze collega’s en klanten van de toekomst. Daarom neem ik ook met regelmaat jonge mensen aan en zijn stagiaires bij ons welkom. Leef ik me in in hun wereld, luister af en toe naar die rap shit en ben ik een actieve gluurder op TikTok, post ik af en toe op Instagram en kom ik nu tot de conclusie dat ik Snapchat maar weer eens moet activeren... ;)'

Toegift: ADCN breidt talentprogramma PlusPlusOne uit en gaat derde jaar in - 'Als we verandering willen, moeten we het speelveld overspoelen met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven'

Advertentie
advertisement
De essentie van Gen Z: Georginio Wijnaldum en Frenkie de Jong maken gebaar tegen racisme, samen voetballen is voor hen bijvoorbeeld de normaalste zaak
De essentie van Gen Z: Georginio Wijnaldum en Frenkie de Jong maken gebaar tegen racisme, samen voetballen is voor hen bijvoorbeeld de normaalste zaak

2. 'Leg die lat elke keer een stukje hoger!'

'Ik ben sinds 2020 bestuurslid van SIRE en elke keer sta ik weer versteld van de kwalitatief goede campagnes. Onderwerpen die je echt raken, een dilemma in de maatschappij blootleggen en je tot denken aanzetten. Ik ben trots daar onderdeel van uit te mogen maken. Net zoals ik trots ben op de SIRE- en bureaucollega’s die met hart en ziel werken, soms dag en nacht, om alleen voor het allerbeste te gaan, want dan raak je mensen in hun hart. Het is niet snel goed genoeg en er kan altijd meer bereikt worden, is een motto dat het SIRE-bureau uitdraagt. Daar heb ik bijzonder veel respect voor en kan ik wat van leren. Leg die lat elke keer een stukje hoger!

Nu ook met de campagne ‘verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt’. Een lastig maar belangrijk onderwerp waarbij uit onderzoek naar voren komt dat er een sterke toename van te zien is. Daarom de insteek om voelbaar te maken wat er gebeurt als polarisatie in kleine kring voor komt. Ruim eenderde van Nederland heeft hier last van. Polarisatie maakt dat je elkaar kunt verliezen. Mocht je de campagne nog niet voorbij hebben zien komen of ben je geïnteresseerd, kijk dan op de campagne-site.'

Lees hier meer over de campagne:

SIRE's campagne ‘verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt’
SIRE's campagne ‘verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt’

3. 'Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder'

'Afgelopen week waren wij 2 dagen met ons nieuwe MT op een offsite en tijdens de eerste avond hadden wij een storytelling diner. Het delen van een persoonlijk verhaal, een ervaring of moment in je leven dat essentieel is geweest voor je ontwikkeling, de rest van je leven, wat je gevormd heeft tot wie je bent.

Dat werden hele persoonlijke verhalen en daarin kwam ik tot de conclusie dat ‘ieder huisje heeft z’n kruisje’ toch wel erg vaak van toepassing is. Gebeurtenissen, veelal negatief, vormen je, maar in veel gevallen maakt het je ook rijker. In die twee dagen en door die persoonlijke verhalen heb ik het gevoel dat ik mijn collega’s al best goed ken, dat ik bij ze terecht kan als het even tegenzit en dat we een winning team kunnen worden. Uiteraard is daar meer voor nodig dan alleen een storytelling diner maar toch… het begrijpen van je collega’s, weten wat er speelt in hun leven, wat hun drive is, is een goede basis voor samenwerking.

Dus gun ik iedereen af en toe zo’n offsite bijeenkomst waarbij je tijd besteed aan elkaar echt leren kennen. Dat betaalt zich terug, daar ben ik van overtuigd. Zowel op het persoonlijke vlak als op de inhoud. Je leert waar je complementair bent aan elkaar en hoe je samen doelen kunt bereiken. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.'

BeReal-foto van het storytelling diner
BeReal-foto van het storytelling diner

4. 'Wat haal ik daar een energie uit!'

'Ieder kind heeft talent. Het afgelopen jaar vond ik van mezelf dat ik me meer actief voor de maatschappij in moest gaan zetten (heeft iets met ouder worden te maken, vrees ik...). Via mijn werk kwam ik terecht bij jongerenorganisatie JINC.

JINC strijdt voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Waarin ieder kind kansen krijgt. Ook de honderdduizenden Nederlandse kinderen (8-16 jaar) die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en minder rolmodellen. Het JINC-programma helpt kinderen met een goede start op de arbeidsmarkt. Via het programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren.

Binnen dit programma heb ik gekozen voor ‘de bliksemstage’ en geef ik op lagere scholen in de regio een interactieve presentatie over hoe het werken is bij een bank, in het marketingcommunicatie-vak en laat ik ze verschillende opdrachten uitvoeren. En jeetje… wat haal ik daar een energie uit! Wat is het heerlijk om enthousiaste leerlingen te zien die eigenlijk niet op hun beurt kunnen wachten om een vraag te stellen. Om een big hug aan het einde van de les te krijgen, omdat ze het zo leuk vonden. En wat is het fijn dat je om op die manier een klein steentje bij kan dragen aan het mooier maken van de maatschappij.

Mocht je interesse hebben kijk dan voor meer informatie op www.jinc.nl.'

JINC
JINC

5. Snel reageren op veranderende klantbehoeften

'Agile werken, hate it or love it? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben een enorme ‘lover’. Toen ik 5 jaar geleden in het agile werken terechtkwam, had ik nooit gedacht dat ik zo’n fan zou worden. Want marketingcommunicatie, advertising en content leent zich daar toch niet voor? Daar ben ik resoluut van teruggekomen. Want daar waar ik destijds nog met de TVC naar de board moest voor akkoord is het nu aan het end-2-end team, aan de experts om data-driven, gevalideerd met onderzoek en met mandaat besluiten te nemen.

Natuurlijk zijn onze stakeholders welkom om waardevolle feedback te geven tijdens de reviews van de teams. En ook onze bureaus werken inmiddels mee in onze agile kadans door vaker tussentijds met ons te reviewen, ook al is een concept nog niet af. Zo kunnen we sneller bijsturen en aanpassen. Dit komt de snelheid en dus de efficiency ten goede. Agile werken is geen doel op zich maar kan je enorm helpen om snel te reageren op veranderende klantbehoeften, geeft structuur en het allerbelangrijkste: het heeft ons werk echt beter gemaakt.'

De oorsprong van agile werken

Agile werken? Ik ben een enorme ‘lover’
Agile werken? Ik ben een enorme ‘lover’

Komende week is Jochem Leegstra, creative director en oprichter van designbureau ...,staat en uitgever van 'vakbijbel' The New Stijl, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie