ADCN breidt talentprogramma PlusPlusOne uit en gaat derde jaar in

'Als we verandering willen, moeten we het speelveld overspoelen met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven.'

De eerste klas van PlusPlusOne

Het talentprogramma PlusPlusOne is gestart aan zijn derde kalenderjaar. Komend jaar moeten het vierde en vijfde programma starten. PlusPlusOne, een initiatief van ADCN, heeft als doel meer inclusiviteit en diversiteit te brengen in de creatieve sector.

De eerste twee programma’s werden afgerond door 48 'candidates', waarvan een deel inmiddels is begonnen aan traineeships bij partnerbedrijven binnen de reclamewereld. Een aantal deelnemers heeft al een baan, onder meer bij bureaus Hammerfest, We Are Pi en DesignBridge.

PlusPlusOne biedt naar eigen zeggen nieuw talent uit ondervertegenwoordigde en kansarme groepen een educatietraject en carrièremogelijkheden, in de vorm van training, coaching en traineeships. Zo moet er een 'creatieve marketing-community' ontstaan die representatief is voor alle culturen en mensen in Nederland, aldus ADCN. Founding partners van PlusPlusOne zijn Herc, We Are Pi, Wieden+Kennedy, New Amsterdam Film Company en Hammerfest. Educatiepartner is Prospect Eleven.

Het programma, dat ongeveer een jaar in beslag neemt, stoomt de kandidaten (gemiddeld 20-30 jaar) klaar voor een carrièrestart binnen de creatieve industrie, bij zowel bureaus, adverteerders als mediabedrijven.

Naast de eerdergenoemde founding partners hebben het afgelopen jaar Albert Heijn, Unilever, Ace, Oatly, WeTransfer, Just Eat Takeaway, WPP, TBWA\Neboko, Alfred, KesselsKramer, Yune, Code d'Azur, Dept, Bol.com, Staat, Truus en Global zich aangesloten als partner van PlusPlusOne. ADCN spreekt de ambitie uit te willen doorgroeien naar in totaal veertig tot vijftig partners voor het vierde en vijfde programma.

Jelani Isaacs, medeoprichter PlusPlusOne: 'Als we echt een gelijkwaardige kans voor iedereen willen, moeten we het speelveld overspoelen met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven. Op die manier zullen we minder snel andere culturen gebruiken en uitbuiten, mensen van kleur in nietszeggende rollen voor de camera zetten of simpelweg geen racisme en seksisme in onze industrie hebben. We moeten ons gezamenlijke doel verleggen naar het creëren van een wereld die echt inclusief is en we kunnen dit bereiken door ruimte te maken voor die mensen die nu geen zeggenschap of echte invloed hebben, zodat we onze fouten niet herhalen.'

Jhelisa Panfred zat in de eerste klas van PlusPlusOne. Sinds vorig jaar werkt ze als strateeg bij Herc. 'Dit is de baan die ik na het afstuderen wilde, maar waarvan ik niet wist dat het bestond. En als ik niet aan PlusPlusOne had deelgenomen, had ik dit niet of veel later ontdekt. Ik ben voor altijd dankbaar voor de lessen, de mensen en de mogelijkheden die PlusPlusOne mij heeft gegeven.'

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie