Recordverlies voor Blokker, vertrouwen in transformatiestrategie blijft

Meer ontslagen dan de eerder aangekondigde 300 worden niet uitgesloten.

Blokker maakte vanmiddag de cijfers bekend over het afgelopen jaar. Er werd 52 miljoen euro verlies geleden, meer dan een verdubbeling van de cijfers het jaar ervoor. De oorzaak van het recordverlies zijn de onder druk staande marges en de reorganisatie van verschillende winkelketens. De omzet daalde licht.

Vooral bij het merk Blokker zelf en bij Marskramer liep de omzet het meeste terug: 1,7 procent. Bij Bart Smit en Intertoys daalde de omzet met 0,3 procent en Xenos en Leenbakker wisten omzetgroei te bewerkstelligen, al was dat slechts 0,4 procent.

De speelgoedwinkels (Bart Smit en Intertoys) zagen de omzet met 0,3 procent teruglopen. Bij de woonwinkels (Xenos en Leen Bakker) steeg de omzet met 0,4 procent. 

De online omzet steeg wel fors: met 37 procent naar 133 miljoen euro. 

Ontslagen
Bij Blokker en Xenos zijn in 2015 meer dan 400 medewerkers ontslagen. Dit jaar komen daar nog eens ruim 300 werknemers bij. Blokker-topman Casper Meijer sluit niet uit dat er dit jaar nog meer ontslagen gaan vallen dan die 300, zo meldt hij aan de .

Dit jaar neemt het winkelbedrijf opnieuw afscheid van ruim 300 werknemers, maar dat is nog niet terug te zien in de vandaag gepresenteerde cijfers. Tegelijkertijd met de ontslagen werd onlangs een uitvoerige restyling van het merk Blokker aangekondigd. Ook is er een opfrisoperatie gaande van een aantal winkels. 

Transformatie
Blokker kondigde onlangs een ;die vernieuwend en toonaangevend is&;, aldus de retailer in een persbericht. In de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste &;nieuwe Blokker-winkel&; van Nederland geopend. De komende twee jaar komt er elke werkdag een nieuwe Blokker-winkel bij. Ook sluit de keten sluit zo&;n 150 winkels. 390 medewerkers verliezen hun baan. - See more at: http://www.adformatie.nl/nieuws/blokker-investeert-100-miljoen-compromisloze-transformatie#sthash.asqoxedx.dpuf" target="_blank">transformatiestrategie aan, waarbij het bedrijf de komende twee jaar totaal ruim 100 miljoen euro investeert om van de winkelketen een omnichannel retailer te maken &;die vernieuwend en toonaangevend is&;. Zo werd in de Amsterdamse Bilderdijkstraat de allereerste nieuwe Blokker-winkel van Nederland geopend. De komende twee jaar komt er elke werkdag een nieuwe Blokker-winkel bij. Ook sluit de keten sluit zo&;n 150 winkels. 
De familie Blokker heeft veel vertrouwen in de transformatiestrategie en heeft daarom vorig jaar 130 miljoen euro in het eigen vermogen gestoken. Maar omdat de familie niet eindeloos kan bijspringen, wordt er nu hard ingegrepen, zegt Meijer.

De retailer strikte voor de nieuwe reclamecampagne.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie