Slimme pricing leidt tot hogere winst

Als het economisch tij ongunstig is, treedt bij de meeste bedrijven de 'bezuinigingsreflex' in werking. Maar in plaats van te snijden in de kosten, is het effectiever om een slim prijsbeleid te voeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kijk naar bedrijven die in moeilijke tijden toch floreren (zoals Ryanair en Easyjet in de zwaargeteisterde luchtvaartbranche): behalve dat ze bezuinigen op de kosten doen ze bijna zonder uitzondering ook iets met hun prijzen. Die strategie is onder meer ingegeven door de overweging dat de consument in tijden van crisis andere wensen heeft dan wanneer de bomen tot in de hemel groeien. Zo is hij veel meer uit op 'quick wins' en concentreert hij zich op basisbehoeften.

Pricing is een relatief nieuwe tak van sport, waarover nog maar beperkt is geschreven en gedacht. Het is bovendien een complexe materie. Dat mag 'recessie-marketeers' er echter niet van weerhouden om zich erin te verdiepen, want er valt flink geld mee te verdienen. De juiste prijsmaatregelen op het juiste moment, bijvoorbeeld value-pricing of een gedifferentieerde prijsstructuur, kunnen namelijk aanzienlijke omzetverhogingen opleveren. Kiezen voor pricing als crisisstrategie is des te verstandiger omdat het - in tegenstelling tot kostenreductie - drie grote voordelen heeft:

  1. er hoeft niet vooraf geld voor te worden besteed
  2. het brengt onmiddellijk geld in het laadje
  3. het nog aanwezige verbeteringspotentieel is een stuk groter dan bij besparingsmaatregelen.

Bron: Absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie