Staat de ‘e’ in e-business voor ‘exit’?

Als producenten via internet direct gaan verkopen aan consumenten jagen ze hun offline detailhandel tegen zich in het harnas, maar als ze de directe-verkooppotentie van internet niet benutten overleven ze op langere termijn waarschijnlijk niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lester Thurow (hoogleraar management en economie, MIT Sloan School of Management) haalt het voorbeeld van Compaq aan. Compaq verkoopt via offline dealers maar weet dat Dell’s built-to-order-internetverkoopmodel véél beter is. Als Compaq echter naar internet overstapt, stort de verkoop tijdelijk in en raakt Compaq 6 tot 12 maanden omzet kwijt. Dus Compaq weet waar het heen moet (naar internet), maar het is duur en moeilijk – wellicht zelfs onmogelijk – om daar te komen. In dit soort situaties is de beste strategie mogelijk de strategie die tot economische zelfmoord leidt – vasthouden aan de offline situatie komt feitelijk neer op een exitstrategie. Er wordt geëxperimenteerd met mengvormen – gecombineerde online- en offline kanalen maar daar gelooft Thurow niet in: te kwetsbaar voor kosteneffectieve pure plays. Oplossingen lijken er niet te zijn - en dat is dan ook het kenmerk van een dilemma.

< SIZE=1>Bron: Mit Sloan Management Review<#/FONT>

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie