Stabiel resultaat RTL Nederland in 2014

De operationele winst van het Nederlandse mediabedrijf kwam uit op 103 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de jaarcijfers die moederconcern RTL Group vanochtend bekendmaakte. De ebitda (winst voor belastingen en afschrijvingen) van 103 miljoen euro is met name te danken aan de inkomsten bij de verschillende platformen en activiteiten. De omzet groeide 2 procent naar 475 miljoen euro.

Internationaal was de ebitda eveneens stabiel: 5,808 miljoen in 2014 tegen 5,824 miljoen een jaar eerder. Het vierde kwartaal was sterk, met een ebitda-stijging van 7,1 procent naar 466 miljoen euro. Die groei werd gedreven door de goede prestaties bij RTL Deutschland eb Groupe M6 en acquisities (consolidatie van BroadbandTV, SpotXchange en 495 Productions). Tegenvallend waren onder meer de lagere advertentieopbrengsten in Frankrijk en de mindere inkomsten bij tv-productietak FremantleMedia (eigenaar van Blue Circle) en UFA Sports.

De nettowinst daalde naar 653 miljoen euro (2013: 870 miljoen), met name door veranderingen in de bijzondere waardevermindering, al aangekondigd bij de interim resultaten. 

Digitalisering
RTL Group spreekt van een enorme progressie in de digitale strategie, waarbij de acquisities van online videoplatforms als SpotXchange en StyleHaul speciaal worden genoemd. Volgende week wordt SpotXchange Benelux & Nordics officieel gelanceerd. Het video-advertentieplatform geeft premium uitgevers geïntegreerde inventory management. Volgens RTL bereiken uitgevers op het SpotXchange platform iedere maand 900 miljoen mensen in ruim 200 landen.


Habets
Bert Habets, ceo RTL Nederland: &;Ondanks de goede prestaties van het Nederlands elftal tijdens het WK en de Olympische Spelen hebben onze tv-zenders opnieuw sterk gepresteerd. Onze digitale activiteiten lieten een sterke groei zien en dat heeft geresulteerd in een toename van de online display en video inkomsten. We hebben met succes een kentering teweeg gebracht in onze live entertainment activiteiten en gekapitaliseerd op onze doorlopende investeringen in film. Daarnaast hebben we onze VOD-activiteiten uitgebouwd met de lancering van Videoland.com en ons Ventures portfolio versterkt.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie