Ster blikt vooruit: een unieke zomer met een ongekend bereik

Ondanks de versoepelingen, blijft de zomervakantie onzeker. Wat betekent dit voor jouw zomercampagne?

Nederland bereidt zich voor op een Hollandse zomer

Uit onderzoek blijkt dat 5 miljoen Nederlanders de lange zomervakantie overslaan en dat maar liefst 40% minder vakantieplannen heeft dan vorig jaar. Veel Nederlanders blijven dus in eigen land en zoeken daarom massaal vertier in de vorm van pretparken, dierentuinen of een Nederlands vakantiepark. Anderen gaan liever klussen in huis, verbouwen de tuin of schaffen een nieuwe computer of auto aan. Kortom, de zomer biedt voor allerlei merken mooie kansen om producten onder de aandacht te brengen.

Bovendien laten verschillende studies zien dat het juist in deze onzekere tijd belangrijk is om in contact te blijven met je doelgroep en de relatie met je consument te onderhouden. Merken die te lang afwezig blijven lopen het risico relevantie te verliezen met grote gevolgen voor de merkpositie op lange  termijn. Meer weten hierover? Check ons artikel over adverteren in crisistijd.

Adverteren waar het grote publiek is

Aanwezig zijn, is dus van groot belang, maar waar? Uit onderzoek blijkt dat het Nederlands publiek ook in deze tijd de NPO goed weet te vinden en hoog waardeert. In 2020 is de voorkeur van het publiek voor de NPO gestegen van 32% in 2019 naar 37% nu. De cruciale rol van de NPO in de nieuwsvoorziening speelt hierbij een grote rol – vooral het bereik van nieuwsprogramma’s onder jongeren nam de afgelopen periode fors toe – maar ook afleiding in de vorm van amusement wordt bij de NPO veelvuldig opgezocht.

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman benadrukte deze week dan ook de waarde van een sterke publieke omroep: ‘in tijden van crisis zoeken mensen naar een betrouwbaar en onafhankelijk baken en het is goed om te zien dat de NPO dat voor zoveel mensen is.

Sterke zomerprogrammering

Het grote bereik van de NPO-platformen zorgt er dus voor dat de NPO ook de komende maanden de place to be is voor merken, maar doet de zomerprogrammering dat ook? De coronacrisis heeft immers ook zeker hierop de nodige effecten gehad, met name door het uitvallen van het EK Voetbal en de Olympische Spelen.

Het was dan ook ‘een hele puzzel’ om de vrijgekomen zendtijd te vullen, zo stelde Frans Klein, Directeur Video bij de NPO. Programma’s die in het najaar gepland stonden, zijn naar voren gehaald en in korte tijd zijn er door de omroepen nieuwe programma’s ontwikkeld. Nederland kan zich daarmee opmaken voor een prachtig tv-seizoen met nieuwe programma’s, zoals DertigersEen huis vol in quarantaine, TV-toppers en terugkerende successen, zoals De Slimste MensDenkend aan Holland en Het echte leven in de dierentuin. Meer weten over de zomerprogrammering? Klik dan hier.

Ben jij klaar voor een zomer in Nederland?

De zomer staat om de hoek en belooft bijzonder te worden: voor het eerst in jaren vieren we massaal zomervakantie in eigen land en ook de zomerprogrammering van de NPO is anders dan anders. Bij Ster kun je daarom ook de komende maanden voor een aantrekkelijke prijs een miljoenenpubliek bereiken. Bekijk bijvoorbeeld onze Kids-zomerpakketten.

Meer weten over hoe je je merk kunt laten zien deze zomer? Neem dan kosteloos en vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers.

Ondanks deze vreemde tijd, een fijne zomer gewenst!

Bronnen

NBTC-NIPO (Bron Ned. Bureau. Toerisme)

Coronapeiling Candid

Markteffect Coronapeiling 3e-meting 24-27 april 2020

GfK in opdracht van NPO

NPO persbericht kijkers kiezen vaker voor NPO voorkeur gestegen naar 37 procent

Broadcastmagazine interview Frans Klein

Gfk, Adformatie

 

Tekst

Eileen Snelders & Maureen Nijssen

Plaats als eerste een reactie