SXSW: Twitter als redding voor tv

De golven van Twitterverontwaardiging zijn blijvertjes, zo bleek uit de SXSW-sessie ‘Beyond likes: what I love & hate & why you care’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Goed nieuws voor iedereen die de blije stroom berichten vanaf SXSW nu al zat is: het regent hier. En hard ook. Wij worden er minder blij van, maar d Binnen blijven dus vandaag, maar ook daar is veel moois te vinden.

Beyond likes: what I love & hate & why you care

Omdat de rij voor het satelliet-interview met Julian Assange mij te lang was, koos ik voor een andere beproefde SXSW-selectiemethode: go with the flow. Ik kwam uit bij de sessie: ‘Beyond likes: what I love & hate & why you care’, een discussie over de manier waarop we als publiek participeren in evenementen. Van de claque en het latere gescripte ‘applaus’ en lachbanden, tot de huidige Twitterreacties bij tv-programma&;s, zoals aangemoedigd door in de uitzending gesuggereerde hashtags (op een bepaalde manier eveneens gescript dus).

Een van de conclusies was dat Twitter wel eens de redding van tv zou kunnen worden. De huidige trend om steeds meer programma&;s on demand te kijken, op het moment dat het iedereen het beste uitkomt, werkt tegen de tv, maar het actief twitteren tijdens een programma vereist juist dat iedereen tegelijk kijkt. Voor met name live-programma&;s is dit derhalve populair en geschikt. Pogingen om ook bij een tv-serie veel Twitterverkeer te genereren, stranden vooralsnog.



Boosheid is verslavend
Aardig was ook de constatering dat onderzoek heeft uitgewezen dat &;outrage&; (woedende verontwaardiging) en het uiten daarvan, een fysiek verslavende werking heeft. Mensen krijgen oprecht een goed gevoel van flink de eigen mening en het eigen gelijk verkondigen. De golven van Twitterverontwaardiging zijn dus blijvertjes. Overigens suggereert het tijdelijke en ad hoc-karakter ervan dat het luchten van het hart belangrijker is dan het betreffende onderwerp. Een paar dagen later is het alweer overgaan op de orde van de dag. Dit wierp nog wel de vraag op of zulke al dan niet georchestreerde Twitterverontwaardiging of Facebook-petities niet ook opzettelijk worden gestart en gevoerd om zo de aandacht af te leiden van de wezenlijke zaken. Voor die zaken is op Twitter met 140 karakters namelijk nauwelijks plaats voor enige nuance. 

Culturalist.com
De discussie werd gevoerd aan de hand van de tien meest relevante ontwikkelingen op dit gebied. Meest relevant is daarbij natuurlijk een subjectief begrip. Omdat iedereen tegenwoordig een mening heeft en deze ook het liefst kenbaar wil maken is er nu . Culturalist is een social network gebouwd rond een van de meest gedeelde soorten content: top-10 lijstjes. Nu is het zo dat ik een uitgesproken hekel heb aan zulke lijstjes, maar de aggregatiemogelijkheden maken veel goed. De site is nu vijf maanden in beta en stelt iedereen in staat ranglijstjes te starten, delen met anderen, en met behulp van de bijdragen van anderen ook geaggregeerde lijsten te maken. 


van panelleider (eigenaar van een vijftal Broadway-theaters en ceo van Culturalist) is te vinden.

Het idee van de site is zonder meer leuk, maar de aantallen deelnemers zijn voor een site die al een paar maanden in beta is nog niet echt bemoedigend, vind ik. Al met al wél een verrassend leuke en levendige sessie! 

Ward van Beek doet voor MarketingOnline en Adformatie verslag vanaf SXSW

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie