Wat marketeers kunnen leren van het succes van Grumpy Cat

Doe als Coolblue. Voeg de “Prrrrr…” Factor toe aan uw marketing- of socialmediaplan

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Sjanne de Haan

Hebben jullie het ook? Dat je hele tijdlijn in Facebook of welk sociaal netwerk dan ook, wordt overspoeld met foto’s van katten. Ik was mij er al een tijdje van bewust. Maar toen het almachtige Coolblue ineens berichten over katten ging plaatsen, vond ik het tijd voor nader onderzoek. Henk Jan Smits had het ooit over de X-factor. In dit geval zou ik willen spreken van de “Prrrrr…” Factor. Zorgt deze factor wellicht voor meer verkeer en clicks? Hoe worden populaire huisdieren hedendaags gebruikt in marketing en communicatie?

Populairste huisdier
Op vissen na, is de kat het meest voorkomende huisdier in Nederland. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse huishoudens heeft een kat, in totaal 3.9 miljoen exemplaren. De meest voorkomende kattenrassen zijn de Pers en de Maine Coon. Deze katten hebben vaak namen als Luna, Simba, Mickey, Tijger, Gizmo, Tommy, Sam, Max, Poes of Misty. Honden zijn ook populair; 2 miljoen huishoudens hebben een hond (bron: Petplan en alletop10lijstjes.nl).

Hipster
Hipster, een moeilijk uit te leggen begrip. Hipsters zijn jonge mensen die streven naar originaliteit, creativiteit en authenticiteit. Hipsters hebben de start van Facebook en andere netwerken bewust meegemaakt, consumeren veel online en houden van vintage en nostalgie.

De jongere generatie heeft er doorgaans minder moeite mee om onderscheidend en uniek te zijn. Eigenlijk is iedere individu uniek. Er wordt op gehamerd in de huidige maatschappij. Je mag uniek zijn, je moet je niet uit het veld laten slaan.  Je moet je onderscheiden, wil je die baan krijgen.

Hipsters houden van dieren en zijn er vaak mee opgegroeid. Elke “hipster” heeft wel een foto met zijn eigen huisdier. Hipsters delen vaak beeldmateriaal op social netwerken waarin dieren te zien zijn. Vaak zijn het opmerkelijke of schattige plaatjes, maar ook posts over dierenmishandeling komen vaak voorbij. Ook gebruiken ze dieren om hun gevoelens te uiten. Zo kwam ik een bericht tegen van iemand die met spoed op zoek was naar een woning in “hipster hoofdstad” Amsterdam. In plaats van alleen tekst stuurde ze een foto van een smekend katje mee. Meer likes en reacties, zeker weten!

Hieronder een video waarbij overduidelijk de doelgroep “hipster” jongeren zijn.

Grumpy Cat
Zeker weten heeft u er van gehoord, Grumpy Cat. De kat die ezijn bijnaam vanwege z&;n ontzettende chagrijnige uitdrukking werd een geziene gast op de timeline van bijna iedereen dankzij de vele memes (grappige afbeeldingen) die van hem werden verspreid, onder andere humoristische website 9GAG.

Grumpy Cat laat z&;n zaken behartigen door een manager die ook Keyboard Cat en Nyan Cat vertegenwoordigt, heeft een merchandise lijn en leeft gewoon thuis bij z&;n eigenaren die slapend rijk worden. 

Coolblue
Ook Coolblue gebruikt katten in zijn communicatie online. Coolblue is sowieso erg origineel en onderscheidend op social media (en daarbuiten). Het speelt in op nieuws (newsjacking), plaatst “behind the scene” videos van commercials. Kortom, bij Coolblue blijven ze klanten triggeren. Velen zullen het misschien niet weten maar Coolblue richt graag zijn vergaderruimtes op een speciale manier in. Hiervoor vroegen ze de hulp van klanten. Dit gebeurde ook een aantal maanden geleden toen Coolblue een Top 3 voorlegde op Facebook. Mensen konden stemmen op de volgende opties:

Bron: Coolblue Facebookpagina

U raadt het al, de kattenkamer won! De klant van Coolblue is duidelijk fan van katten. Dus is uw doelgroep vergelijkbaar met die van Coolblue, misschien een keer de “Prrrrr…” Factor toepassen?

&;Mijn kat wou ook op de foto&;
Op Facebook heb je besloten groepen je lid van kunt worden. Op de groepen “Uitverkoop” en “Vintage Marketplace” worden tweedehandse kleding en andere lifestyle artikelen aangeboden. Regelmatig verschijnen daar foto’s met huisdieren op de achtergrond. En wat blijkt, diee zijn vele malen populairder dan de gewone foto’s van kleding. Iemand merkte op: &;Ik weet niet zeker of het echt werkt qua verkoop, het levert in ieder geval wel likes op&;. Een ander reageerde: &;Als mensen erop reageren met: ‘geen interesse maar wat een leuke kat!!!’ dan is dat wel een soort gratis ‘up’! waardoor je bericht steeds bovenaan de pagina staat&;.
Conclusie, verkoop je iets op Facebook en staat er &;per ongeluk&; een kat of ander huisdier op, dan voegt dit toe aan de productfoto en zorgt het zeker voor meer verkeer.

Heb je een doelgroep die jong en hip is, dan kan het geen kwaad om de “Prrrrr…” Factor toe te voegen aan uw marketingplan (of social media plan). Geen katten fan? Gebruik dan een ander schattig dier of fabelachtig verschijnsel. Eenhoorn, konijn, rendier (Sven van Frozen), je slapende vader en uilen doen het ook erg goed. Wees creatief!

O, hoe de vergaderkamer van Coolblue eruit komt te zien? Zie hieronder.

Sjanne de Haan is recent afgestudeerd in Media en Entertaiment en publiceert over online marketing op haar blog .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie