Premium

Google Chrome blokkeert vanaf nu de 12 meest irritante advertenties [update]

De nieuwe functie in Chrome werkt vanaf 15 februari en blokkeert alle advertenties op 'falende' websites.

Update: '99% van de websites voldoet aan standaarden'

De zoekmachinegigant is inmiddels duidelijker over de werkwijze. Op de speciale website Ad Experience Report kun je checken of de advertenties op jouw site aan de eisen voldoen. Als Google een 'foute advertentie' op jouw site ziet (bijvoorbeeld een video die automatisch afspeelt) krijg je een waarschuwing. Heb je na 30 dagen nog steeds niks gedaan aan de irritante advertenties, dan blokkeert Chrome voortaan alle reclames op jouw site.

Adblocker in strijd tegen adblockers
Begin 2018 komt Google met een nieuwe Chrome-browser en die heeft een eigen standaard adblocker. Dat betekent dat je bepaalde typen reclame niet meer ziet. Irritante en misleidende reclames worden automatisch geblokkeerd. De ingebouwde adblocker van Google Chrome treedt 15 februari in werking. Vanaf dat moment zal Chrome alle reclame-uitingen verwijderen op sites die niet voldoen aan de Better Ads Standard.

Dit moet ervoor zorgen dat consumenten zich minder storen aan advertenties en geen adblockers meer installeren. Adblockers zorgen er namelijk voor dat je helemaal geen reclames meer ziet en dat is een groot probleem voor online adverteerders.

Meer informatie over de nieuwe functie
Tijdens een persconferentie in Dublin gaf Google meer informatie over de nieuwe standaard adblocker in Chrome. De nieuwe browser komt op 15 februari uit en blokkeert advertenties op basis van de ‘Initial Better Ads Standard’. Amanda Storey, Google EMEA: 'Google Chrome dwingt de standaarden af en legt de lat hoger voor iedereen.'

De standaarden komen voort uit de Coalition for Better Ads, een samenwerking tussen grote adverteerders als Google, Microsoft, Procter & Gamble, Unilever, GroupM en Facebook. Zij begonnen de coalitie in 2016 met het voornemen om snel actie te ondernemen tegen irritante online reclames.

Deze advertentiesoorten zie je straks niet meer
In totaal worden 12 typen advertenties niet meer getoond:

In de webbrowser:

Op mobiel:

Op basis van onderzoek
Deze lijst is samengesteld op basis van onderzoek naar het gedrag van 25.000 consumenten in Noord-Amerika en Europa. ‘Deze “Better Ads Standards” zijn bepaald op basis van een methode waar elke speler in de coalitie het mee eens is’, zegt Stephan Loerke namens de Coalitie. ‘Dat is uniek.’

Loerke is directeur van de World Federation of Advertisers (WFA) en medeoprichter van de Coalition for Better Ads. Google nodigde hem uit op het hoofdkantoor om meer te vertellen over Better Ads Standard. Over de methode mag dan consensus zijn, de manier waarop de standaard gehandhaafd wordt is nog heel wat discussie. Duitse marketing- en adverteerdersverenigingen maken zich zorgen dat Amerikaanse partijen te veel macht hebben, met name Google.

Onafhankelijkheid bij beoordeling
Volgens Loerke hoeven zij zich geen zorgen te maken, want de coalitie streeft naar een onafhankelijk mechanisme.

‘Het kan niet zo zijn dat een enkele partij straks bepaalt welke advertenties wel en niet te zien zijn’, zegt Loerke. ‘We zijn blij dat Google de Better Ads Standards omarmt en een oplossing biedt. Zij zijn zo groot, dat ze echt verschil kunnen maken (red. 60% van de internetgebruikers surft via Google Chrome). Als Coalition for Better Ads stellen wij wel voorwaarden. Ten eerste moet er een onafhankelijke interpretatie van de standaarden zijn. Bij twijfel moet een onafhankelijke partij beoordelen of iets wel of niet toelaatbaar is. Niet Google, maar de Coalition for Better Ads moet het eindoordeel geven.’

Verschillen per land of regio
Een ander kritiekpunt is dat de standaarden niet universeel zijn, omdat het onderzoek alleen ging over consumenten in Noord-Amerika en Europa. In Azië vindt men knipperende advertenties op mobiel bijvoorbeeld helemaal niet storend. Volgens Loerke streeft de coalitie naar een specifieke Better Ads Standard per land of regio. 'We zijn ermee bezig.'

Gevolgen voor adverteerders
Tot slot moeten consequenties proportioneel zijn. Loerke: ‘Idealiter worden alleen de advertenties geblokkeerd, niet de volledige website. Het mag niet zo zijn dat bedrijven failliet gaan door deze blokkade. Er moet tijd zijn om te corrigeren. Het is onze taak om te zorgen dat iedereen weet aan welke standaarden een advertentie moet voldoen.’

Loerke geeft toe dat het in de praktijk best lastig wordt. ‘Er zal in het begin nog wel iets mis gaan’, zegt hij. ‘Maar we kunnen de maatregelen niet weer een kwartaal uitstellen. Er is echt haast bij. Heel veel consumenten installeren adblockers, we moeten nu iets doen.’

Ad Experience Report
Om precies te weten aan welke standaarden je moet voldoen, kun je het Ad Experience Report raadplegen. Op deze speciale website staan foto's en video's van irritante reclame-uitingen die niet meer zijn toegestaan. Google laat ook zien hoe het wél moet met een 'best practices guide'.

Wat moet je doen als je een waarschuwing hebt?
Als Google een foute advertentie heeft gevonden op jouw website, krijg je een waarschuwing. Als er meerdere irritante advertenties te zien zijn en je doet daar niks aan, dan zal Chrome voortaan alle reclames op je site blokkeren.

Google geeft de volgende uitleg:

We rapporteren overtredingen van de Standaarden via het Ad Experience Report. Website-eigenaren kunnen hun site opnieuw laten beoordelen zodra ze de reclames verwijderd of verbeterd hebben. Vanaf 15 februari zal Chrome alle advertenties verwijderen van websites die al dertig dagen staan aangemerkt als 'failing'. Al deze informatie kun je terugvinden in het Ad Experience Report Help Center. Je kunt op onze fora terecht voor vragen en feedback.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie