Habets sterk uit mediadebat

Donderdagmiddag vond als onderdeel van de Media Parade van Sanoma Media ‘Het Grote Mediadebat’ plaats. RTL-chef Bert Habets kwam sterk uit de hoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vijf mediareuzen mochten aantreden in het mediadebat onder leiding van Matthijs van Nieuwkerk: Jan-Willem Brüggenwirth van Radio 538, Frank Volmer van Telegraaf Media Groep, Bert Habets van RTL en Dick Molman en Joris van Heukelom, beiden van – tegenwoordig – Sanoma Media. De rode lijn die Van Nieuwkerk door het debat van een klein uur weefde, was een thema uit de uitzending van Pauw en Witteman van de avond daarvoor. Daarin bekende scheidend bestuursvoorzitter van KPN, Ad Scheepbouwer, dat hij eigenlijk niet precies wist hoe het verder moest, omdat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan en de marktomstandigheden daardoor zo onzeker zijn, dat het moeilijk kompas bepalen is.

Dat issue bleek één op één door te vertalen naar ‘de media’. CEO van Sanoma Media, Dick Molman, liet zich door de gespreksleider niet in de mond leggen dat hij ‘de weg kwijt is’, maar gaf wel aan ‘zoekende’ te zijn. Ook in de media maakt dat de snelheid der dingen de blik vooruit vertroebelt. Van Nieuwkerk vroeg zich provocerend af hoe het kan dat een aanvoerder van een zo groot mediabedrijf niet weet waar het heen moet en informeerde naar de nachtrust van Molman. ‘Ik slaap heerlijk. We realiseren ons dat we er niet over gaan.’ Van Nieuwkerk vroeg aan Bert Habets, CEO van RTL Nederland of hij ook het gevoel had níet in de drivers seat te zitten. Habets: ‘Nee.’ Hij noemde The Voice of Holland als voorbeeld van een RTL-product dat beleving brengt, waardoor het publiek massaal afstemt en dat ook nog eens de nieuwe behoeften rond social media invult.

Een aantal quotes uit het debat:

Joris van Heukelom: ‘De traditionele media sudderen nog even in hun eigen nat, maar dat duurt niet lang meer.’

Frank Volmer: ‘WNL is af en toe heel slecht. Het is nog te weinig Telegraaf.’

Jan-Willem Brüggenwirth: ‘Ons past bescheidenheid in december. Radio 2, Radio 3, en Sky Radio zijn dan erg sterk. Radio 538 moet daar wegblijven.’

Dick Molman: ‘Wij hebben niet geboden op Buienradar, het past niet in ons portfolio.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie