Premium

Kijktijd lineaire zenders daalt verder in mei

Alle vier de grote zendergroepen stijgen in aandeel.

Dat blijkt uit cijfers van GroupM en SKO in de doelgroep 20-49.

Kijktijd
In mei kwam de kijktijd in het tijdvak 18.00-24.00 uur uit op 90,5 minuten.  Dat was vorig jaar in dezelfde maand nog 105,5 minuten. Over de gehele dag gaat het om 158,2 minuten vorig jaar en 139,4 minuten dit jaar.
Al sinds januari 2016 is de neergaande lijn in kijktijd vrij scherp.

Marktaandeel
NPO gaat van 23,0 in mei 2015 naar 23,7 procent in mei dit jaar (tijdvak 18.00-24.00 uur). Dat is met name te danken aan NPO 1 dat met het Eurovisie Songfestival goede kijkcijfers behaalde.

De BrandDeli-zenders groeien ook in aandeel:  van 9,6 naar 10,2 procent. RTL Nederland zag het aandeel licht stijgen van 32,7 naar 32,9 en ook SBS Broadcasting had een lichte stijging (21,2 naar 21,4 procentpunt).  De daling zit vooral bij de ‘overige zenders’.

RTL 4 blijft de marktleider met 18,0 procent, NPO 1 heeft 16,0 procent en SBS 6 komt uit op 9,8 procent.

Best bekeken
Bij de meest bekeken programma’s scoort NPO 1 deze maand het meest. De eerste vier programma’s zijn van de NPO 1. De top 10 is eerlijk verdeeld tussen NPO 1 en RTL 4 met allebei vijf programma’s.
De finale van het Eurovisie Songfestival had 1,694 miljoen kijkers, de halve finale van het evenement op dinsdag (met Douwe Bob) trok 1,129 miljoen kijkers. De Nationale Dodenherdenking had 862.000 kijkers en Op Weg Naar Het Songfestival 816.000 kijkers.
Op de vijfde plaats staat het best scorende RTL 4-programma: Holland’s Got Talent (20 mei) met 761.000 kijkers.

Uitgesteld kijken
Geer en Goor (5 mei) staat bovenaan uitgesteld kijken met 160.000 kijkers.
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie