Premium

Knaap (MediaMonks): ‘Binnen zes maanden gaat virtual reality doorbreken'

Victor Knaap en Pasi Helin (Stopp) geven tekst en uitleg bij hun kersverse samenwerking.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op slechts twee uur vliegen van Amsterdam, in hartje Stockholm, bevindt zich het hoofdkwartier van een van ’s werelds meest vooruitstrevende postproductiebedrijven.

Een positie waar Stopp zichzelf met enige mazzel in manoeuvreerde: ‘We waren bezig met de productie van een Adidas-voetbalcampagne en het leek ons gaaf om de kijker te laten zien hoe het is om vanuit de bal de sport te ervaren’ vertelt vol genoegen naast een van de vele demonstratieschermen.

Helin: ‘We waren ons alleen niet bewust van het feit dat we daarvoor de hele omgeving tot in detail moesten reconstrueren, vanuit meerdere perspectieven. Uiteindelijk bleken de technieken achter deze commercial de doorbraak om ons op gebied van 360 en virtual reality door te ontwikkelen tot het internationale VR-bedrijf dat we nu zijn.’

‘En het meest indrukwekkende van hun werk is dat ze dit binnen twee maanden voor elkaar krijgen, voegt toe. ‘Deze vakjongens maken pure magie. Ik volg de Zweedse reclamewereld - en Stopp in het speciaal - al een tijdje, maar nadat ik bij hun op kantoor was geweest, het team ontmoette en zag hoe ze dit soort projecten aanvliegen, wist ik het zeker. We moeten proberen Stopp en MediaMonks samen te smelten.’


En zo geschiedde. Na het nodige ‘op-en-neer gevlieg’ werden de laatste details gladgestreken en komt MediaMonks vlak voor het nieuwe jaar met het nieuws naar buiten.

Op het oog lijkt de overname een opvallende, aangezien de nummer 7, de nummer 6 van de ‘Ad Age Production List’ overneemt. ‘Al jaren kwamen we elkaar tegen bij pitches’, vertelt Knaap.

In elkaars vaarwater zaten ze echter nooit, want de ‘echte Stopp-opdrachten gingen naar Stopp en vice versa’. Knaap: ‘Uiteindelijk moet de samenwerking ons allebei verder brengen. Met Stopp halen wij de nodige kennis in huis op gebied van VR en postproductie en kunnen zij gebruik maken van onze digital knowledge en internationale netwerk.’

Op de vraag waarom Knaap voor deze kennis speciaal naar Stockholm dient uit te wijken reageert hij resoluut: ‘Omdat zij de beste zijn. Ik weet niet waardoor het komt, maar wij pitchen eigenlijk ons hele leven al tegen Zweden. Daarbij is Stopp al drie jaar de leidende partij op gebied van virtual reality en hebben wij niet de tijd om deze tak van sport ons eigen te maken. Want VR komt er aan. En hard ook.’


De heren beginnen te lachen en Helin vraagt grappend of Knaap een glazen bol op zijn kamer heeft staan. ‘Helaas niet, maar ik merk het aan het groeiende aantal VR-briefings’. Waar twee jaar geleden bureaus vroegen om een app, gaan briefings deze dagen steeds vaker over VR. ‘Het is aan merken als Google, Facebook en Samsung hoe snel VR de consumentenmarkt gaat betreden, maar ze investeren er in ieder geval flink in. En anders doen andere partijen het wel, kijk maar naar de recente actie van de een gratis cardboard opstuurden.’

Met de overname wil Knaap de grote techreuzen voorblijven. Knaap: ‘Doordat Stopp in feite met 350 man wordt vergroot, kunnen we makkelijker schakelen en klanten eerder (en grotere) VR-projecten aanbieden.’

Helin voegt daaraan toe dat het niet alleen gaat om de opschaling, maar ook om het nut van de technologische en interactieve kennis van MediaMonks. ‘Herhaaldelijk lopen mijn mensen tegen de grenzen van techniek aan en als het ons gezamenlijk lukt om meer interactiviteit te bieden in VR-projecten kunnen we virtual reality (opnieuw) naar een hoger niveau brengen.’

En die projecten gaat Stopp vanaf 2016 ontwikkelen onder de naam MediaMonks Stockholm Volgens Helin is de naamswijziging geen gemis, omdat iedereen van de overname beter wordt. Helin: ‘We hebben alle opties overwogen, maar het is tijd voor de volgende stap. Eigenlijk kwam MediaMonks op het juiste moment en kunnen zij ons bieden wat we nodig hebben. Om het echt als een nieuwe start te laten voelen, zullen we vanaf volgend jaar een groter pand betrekken hier in Stockholm. Ons eigen Monks-office.’

Knaap voegt daaraantoe: ‘Met Helin’s ervaring is het tijd om meer VR-producties te vermarkten en verkopen. Voor ons zit de grootste winst in het inhalen van de VR “learning-curve” en gaat het niet zo zeer om kosten te verspreiden. We moeten meegroeien met de markt, anders gaat deze voor ons uitlopen. En wanneer wij een nieuwe markt binnenvallen willen we dat doen met de beste campagnes en beste bureaus’, sluiten de mannen strijdvaardig af.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie