Premium

Luistercijfers in 2018 geheel op basis van elektronische meters

De respondent hoeft in het luisteronderzoek per 2018 niet meer het radiodagboekje in te vullen.

Stichting NLO publiceerde afgelopen vrijdag de eisen en wensen voor &;het nieuwe luisteronderzoek 2018-2020&;. De belangrijkste vernieuwing in deze &;Request for Proposal&; is dat het luistergedrag passief, aan de hand van een (draagbare) elektronische meter wordt geregistreerd. Dat betekent dat de jarenlange methode met het invullen van dagboekjes (het Radiolog) vanaf 1 januari 2018 verleden tijd moet zijn.

Fijnmaziger meten
NLO meldt dat het &;de ambitie heeft om fijnmaziger te gaan meten&;. Daarnaast ziet NLO de toegevoegde waarde van een passieve meting waarbij de belasting van respondenten &;zo minimaal mogelijk is&;. Dat betekent exit radiolog en de overstap naar een (draagbare) elektronische meter die het luistergedrag op een passieve wijze en fijnmaziger kan meten. De respondent herkennen en registreren van zenders vindt dan niet meer plaats door de respondent, maar door een meter en/of software.

Het huidige luisteronderzoek met het Radiolog levert elke maand een rapportage van de nieuwe luistercijfers. NLO overweegt om bij de introductie van het nieuwe luisteronderzoek in 2018 vaker te rapporteren. Hoe vaak maakt NLO niet bekend. De cijfers zijn nu op basis van twee maanden. 

Onderzoeksbureaus
Welk onderzoeksbureau het nieuwe radio-onderzoek gaat doen, is eveneens nog niet duidelijk. GfK is momenteel de partner van de stichting. NLO nodigt onderzoeksbureaus uit om een voorstel in te dienen. Het streven is om begin 2017 tot een bureaukeuze te komen. 

Een jaar uitstel
Het betekent dat het nieuwe luisteronderzoek er een jaar later dan gepland gaat komen. Eind 2014 kondigde NLO al aan dat het luisteronderzoek per 1 januari 2017 geheel elektronisch zou gaan worden. Er werden toen handtekeningen gezet onder een addendum bij het bestaande contract. Men nodigde destijds technische partijen uit. 

NLO-directeur Frans Kok zegt daarover: &;Het klopt dat in 2014 werd aangenomen dat er in 2017 al zou worden overgestapt. De werkelijkheid is echter altijd weerbarstiger. Er is toen besloten om ook met de smartphone app Mediacell van Ipsos een pilot te doen. Die pilot is later begonnen dan vooraf was aangenomen en loopt op dit moment. Eind december wordt de pilot afgerond. Daardoor zijn we niet in staat om per 1 januari 2017 over te gaan, maar later.&;
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie