Pieter Zwart is Marketeer of the Year 2017

Thecla Schaeffer werd tweede, Jeroen Hubert eindigde als derde.

Pieter Zwart, eindbaas bij Coolblue is uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2017. Dat gebeurde op 30 maart tijdens de in het Tropeninstituut in Amsterdam.

Runner-up was Thecla Schaeffer,  directeur marketing bij G-Star. Op de derde plaats in de strijd om de titel eindigde Jeroen Hubert, global marketing communication manager bij Ikea.

Een top 3 met puur zwaargewichten; het maakte de keuze voor een winnaar niet makkelijk De juryleden waren dit jaar dan ook verdeeld: de nummers één en twee lagen qua puntentelling nog nooit zo dicht bij elkaar. De  discussie ging vooral over de vraag wie de beste ambassadeur is. Is dat de ondernemer die marketeers les geeft in klantgericht denken, of de marketeer met het enorme - ook internationale - succes?

Waarom Pieter Zwart?

De jury heeft uiteindelijk besloten de prijs voor dit jaar toe te kennen aan een onconventionele ondernemer, die met de manier waarop hij ondernemerschap, klantgerichtheid en marketing met elkaar verbindt, als voorbeeld dient voor heel marketing-Nederland.

Kern van marketing

De jury over de Marketeer of the Year 2017: ‘Bij Coolblue zit het klantdenken in de genen. De wijze waarop Pieter Zwart al 17 jaar zijn merk en bedrijf Coolblue op topniveau houdt, de klantbelofte niet alleen waarmaakt maar telkens weet te overtreffen, is ongekend. Zwart laat zien dat marketing hét organisatieprincipe is van één van de snelst gegroeide retailorganisaties van Nederland.

'De markt en de concurrentie worden voortdurend uitgedaagd. De visie en strategie zijn helder en consistent, de bedrijfsvoering open en transparant. Alles draait om de glimlach van de klant en dat is de kern van marketing. Zwart is ambassadeur van de onlosmakelijke verbinding tussen ondernemerschap, klantgericht denken en marketing – iets wat hard nodig is in veel organisaties. Hij is onconventioneel en een tikkeltje rebels, maar een voorbeeld voor Nederlandse marketeers.' Een uitgebreid interview met Pieter Zwart leest u .

Thecla Schaeffer

De jury over de nummer twee: ‘Thecla Schaeffer boog een mooi Nederlands b2b-bedrijf om naar een schitterend b2c-wereldmerk. In een sterk concurrerende markt. Dat is knap, heel knap. Het internationale succes en de samenwerking met Pharrell zijn haar belangrijkste wapenfeiten. 2016 was háár jaar bij G-Star.

'Tel daarbij op het thema duurzaamheid, de strakke positionering en ook de innovatie op e-commercegebied, en het gebruik van design als marketingtool. Wij kunnen allemaal nog veel van G-Star en Schaeffer leren en zij krijgt hiermee het podium om dat te delen. Een impuls voor het vakgebied!' Een uitgebreid interview met Thecla Schaeffer leest u .

Jeroen Hubert

Over de Ikea-man zegt de jury: ‘Jeroen Hubert heeft een indrukwekkende carrière doorgemaakt binnen Ikea, puur op basis van zijn eigen kunnen. Hij heeft laten zien dat marketing niet alleen gaat over het inzetten van mix-elementen, maar dat marketing ook zorgt voor organisatorische aanpassingen - aanpassingen die hebben geleid tot veel meer ‘ownership’, effectiviteit en resultaat.

'Dat hij in zo’n korte tijd zulke mooie resultaten heeft kunnen laten zien en nu in Zweden een toppositie bekleedt, is spectaculair en erg knap. Hubert is wars van drukdoenerij, zeer benaderbaar en enorm enthousiast over het vak marketing. Een uitgebreid interview met Hubert leest u .

Vier criteria

De jury keek bij de beoordeling van de genomineerden naar vier criteria:

- De marketeer zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in

- Heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak.

- Is een marketeer waar we wat van kunnen leren

- Is een goede ambassadeur voor het marketingvak

De prijs Marketeer of the Year is een initiatief van Tijdschrift voor Marketing/Adfo Groep

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie