Premium

‘Printmarkt moet nú imagoprobleem oplossen’

De industrie krijgt de boodschap over de kracht van print op één of andere manier niet meer overgebracht. Tijd voor actie, meldt Magna Global in de Outlook 2016 die vandaag verschijnt.

Volgens buying director print bij Magna Global Stephan van der Sman gaat de krimp in de printmarkt tegen de verwachting van de inkooptak van IPG Mediabrands onverminderd door. Print is springlevend volgens hem, maar moet dat ook meer laten horen, zo schrijft hij in het rapport.
‘Het Cebuco is al tweeënhalf jaar niet meer en bij het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) is het oorverdovend stil. Na jaren van saneren en overnames is het nu tijd om als industrie de krachten, al is het maar deels, te bundelen en naar buiten te treden. Momenteel is het echter eerder tégen elkaar dan mét elkaar. Daar moet wat aan gebeuren.’

Volgens Van der Sman heeft de uitgever de basis van het merk uit het oog verloren. ‘Uitgevers zouden veel meer tijd, geld, mensen en energie moeten steken in het werven en behouden van (digitale) abonnees, de basis in onze ogen. Ook daar moet echt wat aan gebeuren. Oplagedaling straalt nu eenmaal af op het merk. Digitale oplage wordt niet echt serieus genomen. Voor de zoveelste keer roepen wij uitgevers op om met een totaalpakket te komen, dus het totale bereik van een titel over alle kanalen.’

Meer dan branded content
Ook moet het bewustzijn dat in deze veranderende markt de wensen van de klant zelden stoppen bij het plaatsen van een advertentie, schetst de buying director. Daar beginnen volgens hem juist de wensen. ‘Klanten willen niet alleen pagina’s, maar creatieve oplossingen. En dat is meer dan branded content. Nu worden de wensen van klanten nog te veel vanuit sales aangevlogen, terwijl voor dergelijke oplossingen specialisten nodig zijn: ervaren mediaplanners of mediastrategen die keuzes onderbouwen en concepten inhoudelijk kunnen beoordelen. En aan die mensen ontbreekt het bij uitgevers.’

Verwachtingen
Voor het eerste halfjaar verwacht Magna Global dat de bestedingen bij de dagbladen 14 procent dalen, magazines: -8 procent, huis-aan-huisbladen -17 procent. Voor de tweede helft van het jaar verwacht Magna Global een licht herstel. Dagbladen -13 procent, magazines -8 procent en huis-aan-huisbladen -15 procent

Het hele rapport met verwachtingen voor de andere mediatypen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie