Retailers en fabrikanten testen tool om inkoop te verduurzamen

Onder andere Ahold en Unilever werken samen met Wageningen Universiteit aan een nieuwe verduurzamingstool voor consumentenproducten.

De tool van , een wereldwijd initiatief om de supply chain van consumentenproducten te verduurzamen, blijkt een waardevol instrument om de duurzaamheid van Nederlandse consumentenproducten te verbeteren. Zo  concluderen initiatiefnemers Ahold, Rabobank, ZLTO, het ministerie van Economische Zaken en Wageningen UR na een driejarige pilot van de tool in Nederland.

Het in 2009 in de VS opgerichte TSC heeft een wetenschappelijk en wereldwijd geharmoniseerd meetinstrument ontwikkeld, om informatie over duurzaamheid van consumentenproducten in de keten uit te wisselen.

Op deze manier kan duurzaamheid, naast prijs en kwaliteit, ook worden meegewogen bij de inkoop door retailers. TSC heeft meer dan 100 leden, waaronder Ahold, Unilever, Mars, Wereld Natuur Fonds en Solidaridad, die gezamenlijk met de coördinerende universiteiten het meetinstrument optimaliseren. Meer dan 1700 leveranciers rapporteren met behulp van dit instrument aan retailers over de duurzaamheid van hun producten.  Het gaat om al meer dan 120 miljard euro aan consumentenverkopen; bijna vier keer de totale Nederlandse supermarktomzet.

‘Vooral de kwantitatieve milieu indicatoren spreken mij aan. Naast de brede toepasbaarheid over alle producten, is TSC met die indicatoren echt onderscheidend” geeft Leon Mol, Senior Manager Product Integrity bij Ahold aan.

Wageningen Universiteit leidt Europese vestiging
In 2011 is het Europese kantoor van TSC geopend, geleid door Wageningen UR. Een belangrijke taak van de Europese vestiging is waarborgen dat de ontwikkelde tool ook geschikt is voor toepassing in Europa. Met co-financiering van het ministerie van Economische Zaken is in 2012 een pilot gestart met leveranciers van Ahold.

De feedback leidde tot verbetering van de wereldwijd gebruikte indicatoren, de toelichting op de indicatoren en een betere afstemming met duurzaamheidsinitiatieven zoals Global Gap en BSCI.

‘Door het gebruik van de tools door inkopers van de retail, die echt het verschil kunnen maken en de enorme schaal waarop TSC opereert, dragen de tools nu al in belangrijke mate bij aan de wereldwijde verduurzaming van consumentenproducten. Door brede toepassing, ook in Nederland, kan dit effect nog vele malen groter worden’, concludeert Koen Boone, directeur van het The Sustainability Consortium in Europa.  

In 2015 is een tweede pilot gestart met een andere grote retailer in Nederland (niet nader genoemd). Inmiddels is ook een project opgestart met de Alliantie Verduurzaming Voedsel waarin de Nederlandse retail, catering, horeca, voedselverwerkende industrie en agrarische sector samenwerken.

Beeld: Flickr Creative Commons

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie