Reuters en Red Bull gaan opmerkelijke samenwerking aan in branded content

Persbureau gaat Red Bull-coverage verspreiden van evenementen

Nieuwe stap in de vervagende grenzen tussen journalistiek en merken: persbureau Reuters gaat structureel nieuws, artikelen, foto’s en video’ s distribueren van de actiesportevents van Red Bull. De mediapoot van Red Bull gaat het gerenommeerde persbureau voorzien van de content hiervoor.

Dit is de eerste keer dat een merk op vaste basis content maakt voor een journalistieke instituut als Reuters. De content wordt aangeboden naast de redactionele artikelen van het persbureau, en als afzender wordt de naam Red Bull Media House gebruikt.

Redactionele bezuinigingen

Tegen het Amerikaanse CNBC liet Robert Schack, mondiaal hoofd sport en strategische partnerships bij Reuters, weten dat de vraag naar sportcontent bij consumenten en klanten van het persbureau sterk stijgt. Reuters zoekt naar nieuwe wegen om zijn aanbod op dit terrein te vergroten. Door de redactionele bezuinigingen bij Reuters  kan het persbureau zijn eigen verslaggevers niet naar dit soort evenementen sturen, aldus Schack. Daarom is er voor de content van Red Bull zelf gekozen.

Geen geld

Rijk wordt het persbureau er niet van, want een Red Bull Media House-woordvoerder laat weten dat er geen financiële voorwaarden zijn aan de deal en dat het puur een distributieovereenkomst betreft.

De samenwerking tussen beide partijen markeert de ontwikkeling waarbij nieuwsorganisaties met steeds minder middelen te maken krijgen en ondernemingen steeds meer publishers en mediabedrijven worden. 

Foto: Red Bull Media House, de winnaars van de Red Bull Ragnarok in Noorwegen

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie