SodaStream hoeft omstreden Game of Thrones-campagne niet te verwijderen

Sterker, het bedrijf sleept er zelfs een Euro Effie mee in de wacht.

Met de campagnes 'Shame or Glory’ en ‘No Planet. No Christmas’ en het verspreiden van t-shirts met de tekst ‘F**k Plastic Bottles’ wilde SodaStream Benelux laten naar eigen zeggen laten zien 'hoe hopeloos het is om water te drinken uit plastic flessen, terwijl je met één druk op de knop thuis bruiswater kunt maken.'

De reclamecampagne was tegen het zere been van de bedrijfsvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie (VIWF). Volgens deze vereniging bevat de misleidende informatie bevatten over het effect van plastic flessen op het milieu. Daarmee zou het de reputatie van producenten van gebotteld water schaden.

Een eis van de vereniging om de campagne te stoppen, is nu niet ontvankelijk verklaard door de rechter. overigens niet op inhoudelijke gronden, maar omdat 'een juridische procedure niet in het wettelijke doel van de VIWF is opgenomen'.

SodaStream Benelux hoeft de campagne niet offline te halen en ook geen claim van 50 duizend euro te betalen voor iedere dag dat de campagne online heeft gestaan. 'We zijn heel blij met de uitspraak van de rechter', zegt een verheugde directeur Johan Schepers vanSodastream Benelux: 'We hebben ons niet laten stoppen door de bedreiging van de VIWF.

Schepers heeft nog meer reden tot blijdschap, want Shame or Glory is deze week bekroond met een Euro Effie in de categorie Carpe Diem. De campagne is een parodie op een bekende Game of Thrones-scene, met in de hoofdrol Game of Thrones acteurs Thor Bjornson (The Mountain) en Hannah Waddingham (Septa Unella).
 
De Euro Effie Jury kwalificeert de campagne als 'effectieve marketingcommunicatie die bijdraagt aan een plasticfles vrije wereld'. Schepers: 'Het winnen van de rechtszaak is voor ons de grootste triomf, deze Euro Effie is de kers op de taart.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie