Bureautjes kopen

Er wordt veel gekocht in medialand. Conclusie: het gaat economisch dus best goed. Maar wil er nog iemand een reclamebureau kopen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De fusie- en overnamespecialisten van KPMG, PwC en anderen maken overuren in de mediasector. Er wordt veel gekocht. En dus ook verkocht. Fusies en overnames komen in golven. Als de golf aanzwelt, zoals nu, gaat het doorgaans economisch goed of staat het op punt om economisch beter te gaan. Het geld moet weer rollen en de grote kopers (bureaunetwerken, grote media-exploitanten) gaan broeden op mooie plannen. In de mediasector wordt op allerlei fronten gezocht naar geschikte bedrijven om te kopen. Veel digitale bureaus, zoals LBi, bevinden zich in een overnameproces. In uitgeefland verdween VNU Media in handen van de in Nederland toch al zeer actieve Belgische Persgroep. FD Mediagroep kocht recent Redactiepartners. Maar hoe zit het met de good old reclamebureaus. Is daar nog belangstelling voor?

Tot vijftien jaar geleden werden 'gewone' reclamebureaus nog met de regelmaat van de klok gekocht door grote bureaunetwerken. Tegen alleszins aardige prijzen. Nu investeren de netwerken zelden meer in above the line-bureaus. Althans, niet in Nederland. Geef ze eens ongelijk. Los van het feit dat Nederland niet bepaald een groeiregio is, vanuit het perspectief van de netwerken, maar er zijn simpelweg geen hele goede bureaus ontstaan in de afgelopen tien jaar. De bureaunetwerken kopen nog steeds (zie Omnicom dat LBi graag wil). Maar ze kopen zelden of nooit pure reclamebureaus in Nederland. Dat zegt iets over de reclamesector. Maar het zegt vooral iets over de reclamesector in Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie