door Mensch creative agency, partner | 25 september 2017, 16:51 in Merk & Strategie
Karakter Big Bazar CH-factor

Big Bazar: zes vragen aan een tienjarige discounter

, partner | 25 september 2017, 16:51

Big Bazar is een ongewone discounter met ongewoon veel ambitie. Het gaat goed met Big Bazar: er worden wekelijks nieuwe winkels geopend en dit jaar viert de keten alweer haar tiende verjaardag. En dat blijft niet ongemerkt, want de komende tien weken is Big Bazar volop aanwezig op radio. Een mooie gelegenheid om de CEO/Managing Director, Roland van Geest, aan de tand te voelen.

Roland, niet iedereen kent Big Bazar. Wat is het voor een merk?

„Big Bazar is een vrolijke en verrassende discounter die regelmatig spraakmakend uit de hoek komt met bizarre artikelen en aanbiedingen. Onze winkels zijn warm en ons oranje-magenta logo knalt eruit. Die kleurencombinatie klopt natuurlijk niet, maar dat bizarre past juist bij ons. Rondom onze verjaardag in het najaar pakken we dan ook tien weken lang uit met veel spraakmakende aanbiedingen en speciale artikelen. We hebben bijvoorbeeld een Big Bazar feestlijn, waarin alles ‘BIG’ is. En je kunt bizarre prijzen winnen, zoals een werkster of een jaar gratis winkelen.“
 

Hoe kijk je terug op de afgelopen tien jaar en wat zijn je ambities?

„Ik kwam zelf in 2014 bij Big Bazar, maar sindsdien was het een achtbaan! Na het teleurstellende avontuur met het Holland Handels Huis achtte de Blokker Holding in 2007 de tijd rijp voor het opzetten van een discount keten. Dat werd Big Bazar. We groeiden al snel uit onze voegen. In 2014 hebben we daarom de formule kloppend gemaakt en in 2016 rolden we onze nieuwe identiteit uit. En nu zijn we op volle stoom. Het gaat echt goed met Big Bazar. We openen in 2017 alleen al 25 extra winkels. Nu zoeken we een koper die ons kan helpen onze ambities te realiseren.“  

 
Hoe verklaar je het succes van Big Bazar?

„Voor Nederlandse begrippen groeien we echt hard. Ons succes is denk ik te verklaren door een combinatie van value for money en tijd. Mensen willen een lage prijs en gemak en dat bespaart tijd. Wij kiezen er bovendien voor om met een heel eigen geluid actief te zijn. Meer fun en emotie. Zo willen we dicht bij de klant staan. Dat doen we natuurlijk ook door overal te zitten, dus niet alleen in de stadscentra. En dat concept slaat duidelijk aan.“

 

Wie of wat is je inspiratie?
,We kijken erg om ons heen. Ik haal ik veel inspiratie uit het buitenland. Vooral uit Engeland, dat is echt de Premier League van discount. Toen we laatst een nieuwe winkel openden in Schiedam sprak een klant ons aan en zei, ‘het lijkt wel een Dollar Store zoals in Canada, zoveel leuke dingetjes, heerlijk!’ Dat vind ik prachtig.“
 
Wat is een rafelrandje van je? Iets onverwachts, dat niemand van je weet?

„Ik hou me bij Big Bazar bezig met strategie en operatie, maar ik ben ook veel op de winkelvloer om te kijken hoe het eruit ziet. Ik bemoei me ook met onze folder, kan ik best een pietje-precies over zijn. Ook thuis kan ik me erg bemoeien met alles wat met de styling van ons huis te maken heeft. En dat klinkt misschien gek, maar ik vind het heerlijk om te winkelen.“

Tot slot, wat is de rol van Mensch?

„Een goeie borrelplek! Daarnaast heeft Mensch ons vanaf dag één geholpen om vanuit hun vakgebied en expertise ons merk helder te krijgen. Om écht te weten waar Big Bazar voor staat. Ze zijn heel diep in ons merk gedoken en dat is een heel ander startpunt dan even een radiocommercial bedenken. Dat doet Mensch ook, maar het begon bij de mensen en het merk.”


Mensch | creative agency

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Mensch creative agency

Partner

Meer van deze partner