682 duizend tijdschriften minder

De gezamenlijke oplage van betaalde publiekstijdschriften is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald met 3,8 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van remmend de berg af naar wandelend de berg af. De oplagedaling van betaalde publiekstijdschriften, vier keer per jaar gerapporteerd door Hoi, lijkt zich een klein beetje te versnellen. Vorig jaar telde Hoi nog 18,1 miljoen exemplaren, het eerste kwartaal van dit jaar wordt 17,4 miljoen gerapporteerd. Dat betekent een daling van 3,8 procent. Het (gehele) jaar 2011 daalde de oplage met 2,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Categorieën
Niet alle categorieën waarop Hoi publiekstijdschriften indeelt, gaan gelijk op. Vrouwenbladen – een belangrijk segment – stijgt zelfs met een procent van afgerond 2,43 naar 2,46 miljoen. Maar Jongerenbladen zakken met 6,6 procent van 855 duizend naar 798 duizend exemplaren, Woonbladen gaan terug met 7,3 procent van 2,10 naar 1,95 miljoen stuks en RTV-bladen dalen met 8 procent van 3,38 naar 3,11 miljoen exemplaren. De niches Mannenbladen en Opiniebladen dalen ook. Van 264 naar 242 duizend (-8,3 pct) en van 239 naar 229 duizend (-4,2 pct).

Uitgevers
In termen van betaalde kernoplage is ANWB Media net als vorig jaar de grootste uitgever. Dat komt door ‘clubblad’ Kampioen dat min of meer gelijk blijft op 3,4 miljoen exemplaren. De overige titels zakken tussen de 5 en de 20 procent. De titel Buitenleven levert het meest in: van 77 naar 63 duizend (-17,5 pct).

Sanoma Media doet het voor haar doen niet goed. In de regel loopt de bladengigant mee met het marktgemiddelde, maar nu is er een daling van 4,9 procent. Van 3,75 naar 3,57 miljoen stuks. Er zijn wel een paar forse stijgers (meer dan 5 pct) te melden: Katrien, Nouveau, Roots en het door oplagetegenslag geplaagde Playboy. Maar over het algemeen kleurt het Sanoma-plaatje oranjerood. Cosmopolitan, Esta, Flair, Groter Groeien, Home & Garden en Libelle dalen met meer dan 10 duizend exemplaren. In de meeste gevallen betekent dat een duik van meer dan 20 procent.

Uitgevers van RTV-bladen Bindinc, Veronica Uitgeverij en Hilversumse Media Compagnie dalen respectievelijk met 5,6 procent, 10,8 procent en 3,3 procent. Zij komen uit op 1,26 miljoen, 797 duizend en 540 duizend stuks.
De opgetelde oplage van Audax daalt minder scherp dan de afgelopen rapportageperioden. Het komt – inclusief Party – uit op een oplage van 764 duizend stuks: -2,5 procent. Dat komt door de nieuwe titels Intens en Mijn Geheim Special. Acht Audax-titels dalen harder dan 5 procent, een enkeling boven de 20 procent.

De titels die onder WPG Uitgevers vallen, dalen gezamenlijk met 5,7 procent, van 759 naar 715 duizend exemplaren. Vooral Psychologie Magazine (-11,1 pct), J/M (-15,1 pct) en Opzij (-17,0 pct) lijken het uitzonderlijk moeilijk op de lezersmarkt te hebben. Vlaggenschip Vrij Nederland zakt met 9,3 procent naar 41 duizend exemplaren. Bereikstitel Voetbal International zakt met 5,5 procent naar 143 duizend. Happinez weet stabiel te blijven op 157 duizend exemplaren.

Ook G+J, normaal stabiel of licht groeiend, heeft te maken met inzakkende oplagecijfers: -5,1 procent, van 615 naar 584 duizend. National Geographic Traveler wist weliswaar een plus te noteren van 12 duizend stuks (+32,7 pct!), maar Quest Psychologie en vooral Glamour liepen averij op. Laatstgenoemde moest na het vertrek van hoofdredacteur Karin Swerink wel 29 duizend exemplaren inleveren en ging terug van 142 naar 113 duizend exemplaren. Dat betekent een daling van 20 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie