Albert Heijn wint van Unilever

Unilever verliest zaak verpakkingen tegen Albert Heijn

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn kan de meeste verpakkingen van zijn
huismerken die onder vuur lagen van Unilever, handhaven. De rechtbank in Arnhem bepaalde donderdag dat de supermarktketen met twee van de dertien verpakkingen inbreuk heeft gepleegd op het merkenrecht. De onderneming moet de verkoop van die producten, pindakaas met blauwe dop en margarine voor op brood, staken.

De rechter meent dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad van Albert Heijn. Volgens de rechtbank is niet duidelijk geworden dat de supermarktketen stelselmatig de producten van zijn
leverancier kopieert. Ook de aantijging van Unilever dat de Ahold-dochter een wanprestatie heeft geleverd, is verworpen.
Albert Heijn moet de twee huismerken die te veel lijken op vergelijkbare producten van Unilever binnen vier weken uit de schappen verwijderen. Haalt Albert Heijn de pindakaas en margarine niet tijdig terug, dan moet de supermarktketen een dwangsom van
maximaal 2 miljoen euro betalen. Albert Heijn stelt dat voor de pindakaas al een andere verpakking is bedacht.
De elf andere huismerken waar Unilever over viel, mogen gewoon in de winkels blijven liggen. De rechter concludeerde dat Albert Heijn met het ontwerp van deze verpakkingen “de grenzen van het
toelaatbare heeft opgezocht”, maar daar niet overheen is gegaan.
Unilever verklaarde in een reactie de uitspraak te willen aanvechten. Heijn stelt dat de harde juridische strijd de zakelijke .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie