Bedrijfsleven spendeert meer aan minder goede doelen

Circa 66 procent van de Nederlandse bedrijven steunde in 2000 één of meer goede doelen. Zo blijkt uit een onderzoek van Heliview in Breda naar het charitatieve gedrag van het Nederlands bedrijfsleven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vooral in de bouw en handel zijn er veel sponsors te vinden. Per vestiging werd in 2000 gemiddeld 7800 gulden aan charitatieve instellingen besteed, wat neerkomt op ongeveer 83 gulden per werknemer.
Hoewel grote bedrijven in het algemeen vaker goede doelen steunen, is het gemiddelde sponsorbedrag juist bij kleinere bedrijven met 20 tot 50 werknemers relatief groot. Kleinere ondernemers spendeerden zo’n 186 gulden per werknemer, terwijl bedrijven met 200 of meer mensen gemiddeld 35 gulden per werknemer afstaan.
Per goed doel hebben de bedrijven gemiddeld 5700 gulden besteed. Vergeleken met 1998 worden er minder charitatieve doelstellingen gesponsord maar wordt er per goed doel meer besteed.

De motivatie voor doneren is hetzelfde gebleven: uit humanitaire overwegingen en een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar vergeleken met 1996 en 1998 telden commerciële overwegingen in 2000 meer mee: 15 procent van de ondervraagden sponsort uit PR of reclame-overwegingen, circa 13 procent gaf aan dat de naamsbekendheid dankzij de sponsoring toenam en 10 procent sprak van een imagoverbetering.

Volksgezondheid is favoriet bij de sponsors: 51 procent van de respondenten gaf voorkeur aan een goed doel op dit gebied, gevolgd door 17 procent voor maatschappelijk werk & welzijn en 13 procent ontwikkelingssamenwerking.
Belangrijk voor de donateurs is zekerheid dat het geld goed terecht komt, naamsbekendheid van de instelling, een niet te controversieel imago en er wordt het liefst gegeven aan een concreet project.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie