Bol.com en Wehkamp.nl scoren in Europese top 50

De Nederlandse online retailers Bol.com en Wehkamp.nl scoren respectievelijk 10e en 11e in de Europese online retail top 50. Wat de succesvolste sites gemeenschappelijk hebben, is dat ze de klantbehoefte centraal stellen, niet de bottom line van het bedrijf. Catalogus retailers en Amerikaanse retailers scoren het best.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marktonderzoeker Forrester onderzocht de online gebruikerservaring van 51 Europese retailsites en waardeerde ze naar de mate waarin ze consumenten helpen hun doelen te bereiken. De resultaten lieten een opmerkelijk verschil zien tussen de eerste tien en de nummers 11 tot 20. Over het algemeen zetten catalogus retailers de toon voor multichannel excellence. Zij hebben al vaardigheden opgedaan in verkoop op afstand, ze kennen hun klanten en weten hoe ze ze moeten verrassen. De Britse catalogus retailer Argos staat dan ook bovenaan de Forrester lijst. Zij scoren hoog met de online verkrijgbaarheid van artikelen die in de winkel te koop zijn, de mogelijkheid om op internet gekochte artikelen in de winkel te retourneren, en het kosteloos thuis ophalen van geretourneerde artikelen.

Ook Amerikaanse retailers als eBay en Dell doen het goed in Europa. Dat komt omdat zij al eerder door de ecommerce leercurve gingen dan de meeste van hun Europese concurrenten. ‘Leiders stijgen uit boven het afdelingsgerichte business proces. De meesten hebben een marketingafdeling die samenwerkt met de merchandizing-afdeling bij het lanceren van multichannel-campagnes – zoals Wehkamp doet. Ook assortimenten en prijzen zijn consistent door alle kanalen’, aldus Forrester analist Hellen K. Omwando.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie