Cannes: magere vangst tot nog toe

Selmore en Boondoggle winnen een Bronzen Leeuw. Maar dat zijn de enige Nederlandse winnaars van de acht campagnes op de shortlist in de eerste drie categorieën.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maandagavond werden in het Palais de Festivals in Cannes de eerste bekroningen uitgereikt. Het ging om de categorieën Promo & Activations, PR en Direct. Het aantal Nederlandse inzendingen dat op de shortlist kwamen, was respectievelijk drie, twee en drie. Het leverde slechts twee Leeuwen op. Een Bronzen voor Selmore voor in de categorie Promo & Activations. En nog een Bronzen voor Boondoggle voor in de categorie PR.

Het zijn drie Leeuwen minder dan vorig jaar. Toen wonnen de Nederlanders nog vier Leeuwen in de categorie Promo & Activations, in plaats van één. En dat was ondanks het aantal inzendingen van tien minder (36) dan dit jaar (46). In de categorie PR was er vorig jaar ook éénmaal succes en in de categorie Direct bleef de teller vorig jaar ook op nul staan. Een moeilijke categorie voor Nederlandse bureaus, zo lijkt het. We haalden vanaf 2006 maar twee Direct-Leeuwen op (2007 en 2009).

Jurylid Promo & Activations Thijs de Boer van Euro RSCG Amsterdam vindt de Nederlandse oogst tegenvallen. ‘Het was vorig jaar veel beter. Misschien dat de jury vorig jaar iets soepeler was.’ Hij omschrijft de Promo-jury als kritisch en niet gul. ‘Dat was het groepsgevoel.’ Over de Bavaria case moest volgens De Boer ‘enorm gepraat worden’ om op een een Bronzen Leeuw uit te komen. Het had zilver mogen zijn als het aan De Boer lag. De Boer deed ook zijn uiterste best voor Domino’s Perfect Pepperoni, dat in zijn groep werd bejureerd. Het leidde ‘slechts’ tot een plek op de shortlist. Daar had meer ingezeten wat De Boer betreft: ‘Ik vind het heel goeie reclame.’

De eerste Grand Prix zijn ook uitgereikt. In de categorie PR won Clemenger BBDO Melbourne voor National Australia Bank (NAB). Het wist enorm veel aandacht te genereren met ‘Break up’. NAB ‘maakte het uit’ met de andere banken op Valentijnsdag en riep consumenten op om hetzelfde te doen. Het leverde vijf miljoen dollar aan ‘earned media’ op.

Onafhankelijk van elkaar, riepen zowel de Promo & Activations jury, als de Direct jury de case American Rom uit tot winnaar van de Grand Prix. De case werd ingestuurd door McCann Erickson Bucharest voor zoetwarenfabrikant Kandia Dulce. Het toverde de über-Roemeense candy bar Rom (inclusief Roemeense vlag op de wikkel) om tot een Yankee bar, met Amerikaanse vlag op de verpakking en een vrolijke Amerikaan in de tv commercial. Het leidde - zoals de bedoeling was - tot hevige verontwaardiging. Toen de grap onthuld werd, ontstond er een heuse opleving van de Roemeense trots. En volgens Kandia Dulce een omzetstijging van 79 procent voor Rom.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie