Cannes: Nederland blijft op stoom

Het eerste goud is binnen! Drie Cyber-Leeuwen en twee Design-Leeuwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bekroningen woensdag

Press
Geen bekroningen

Cyber
Goud: – Wieden+Kennedy
Brons: ’ – Pool Worldwide
Brons: – CCCP

Design
Zilver: Brandbase ‘The pallet project’ – Brandbase
Zilver: Heineken ‘STR bottle’ – DBOD i.s.m. Iris

Cyber

Het eerste goud is binnen. Wieden+Kennedy won het edelmetaal voor de Write the future campagne van Nike. Yacco Vijn, door Nederland afgevaardigd voor de Cyber-jury, zegt dat het werk is ‘dat zichzelf heeft gejureerd’. Write the future was een ongekend grote productie met duurbetaalde ‘celeb’ voetballers erin. Maar volgens Vijn is dat an sich geen garantie voor succes. Het feit dat de campagne het gevoel gaf dat het WK van Nike was zonder het te sponsoren is volgens hem veelzeggend.
Voor het brons voor de campagne van Hi-Tec door CCCP heeft Vijn – die zichzelf in het juryproces zag als ‘Bondscoach van Nederland – moeten vechten. Hij zegt: ‘Het was op het randje, maar het is me gelukt om uit te leggen hoe succesvol het bij ons was.’ De mede-juryleden vonden het te traditioneel. De uitkomst van Vijns ambassadeursschap was: ‘Let it be the last great traditional viral we award.’
Vijn noemt de winnende Tomtom case (Brons voor Pool Worldwide), ‘heel charmant’. Het is volgens hem niet zo dat het idee (Darth Vader: ‘Hier rechts voorsorteren.’) op zichzelf sterk genoeg is dat elke campagne had gewerkt. Vijn: ‘Dan nog is het niet makkelijk om met zo’n icoon iets goeds te doen. Celebs op een hoop gooien kan ook heel erg naar werken.’ Op de eerste dag van het juryproces, waarbij ieder individueel punten geeft aan campagnes op de longlist, werd hard gelachen om de inzending. Vijn: ‘Dat zegt iets over het niveau van het werk.’
Het werk dat het bureau van Vijn (Kong), instuurde, haalde wel de shortlist, maar ‘kukelde’ daar op het laatste moment vanaf. Eigen werk kan je – terecht volgens Vijn - niet verdedigen. ‘Dit jaar was ik Bondscoach van het Nederlandse team. Volgend jaar ga ik weer voor mijn eigen werk.’
Er werden maar liefst drie Grand Prix uitgereikt in de Cyber categorie. Het gaat om:

Google door Chris Milk
Old Spice Body Wash ;">‘Response campaign' door Wieden+Kennedy
Currency System door R/GA

Volgens juryvoorzitter Nick Law (R/GA) was het pure noodzaak om drie Grand Prix uit te loven, omdat de aard van het werk zo zeer van elkaar verschilt. Vijn is het daarmee eens, maar wijst – na doorvragen – de Google case aan als favoriet der favorieten.
Opvallend was de dominantie van de VS in de uitslag. Behalve de drie Grand Prix wonnen de VS 8 goud, 5 zilver en 11 brons. Het Belgische jurylid Jonathan Detavernier (Famous) merkte op dat kleinere landen te maken hebben met een stuk lagere budgetten. Als belangrijkste reden werd aangedragen dat in de VS nu eenmaal het beste talent zit en de beste klanten. Juryvoorzitter Tony Granger: ‘Er is geen land met een meer versnipperd medialandschap dan de VS. Dat is de reden waarom er veel digitaal werk wordt gemaakt.’

Design
In Design werden beide shortlist-vermeldingen van Nederland omgezet in een zilveren Leeuw. Dbod (i.s.m. Iris) won zilver voor de STR-fles voor Heineken en Brandbase voor The Pallet Project.
De Grand Prix ging naar Digital Kitchen Chicago voor , een hotel in Las Vegas dat is ingericht met voortdurend veranderende digitale installaties. Het Amerikaanse jurylid Conor Brady: ‘Het is een combinatie van architectuur, design, film en digital. Het is volledig kinetisch, het vernieuwd voortdurend. Het is zowel kunst als communicatie.’ Volgens de jury was dit het jaar dat de oude en nieuwe wereld samenkomen.

Press
Geen van de drie Nederlandse vermeldingen (3 keer Nike Write the future, Wieden+Kennedy) werden verzilverd. Dat lijkt een constante te worden, want in 2009 en 2010 wist Nederland ook geen Leeuwen te winnen, ook al worden er elk jaar zo’n 50 campagnes ingezonden.
De Grand Prix ging naar een Samsonite campagne, die – opvallend genoeg - eerder ook succes oogste in de categorie Outdoor. Het gaat om ‘Heaven and hell door JWT Shanghai. Een uiterst verfijnd werk – met 1001 dingen om in te ontdekken – waarvan je je goed kunt voorstellen dat het van Chinese hand is.
Juryvoorzitter Tony Granger – zelfverklaard tegenstander van de term ‘traditional advertising’ – zei dat het gebruik van QR-codes in printadvertenties tot nog toe niet veel effect heeft gehad, hoewel hij dat in de toekomst wel verwacht. ‘Het gaat print op den duur wel transformeren.’ Een andere trend die hij signaleerde, is dat mensen steeds minder tijd besteden aan lezen, en dus ook aan het lezen van advertentie. Long copy is iets dat langzaam aan steeds kleiner wordt. ‘Een kwestie van attention span.’
De meeste bekroningen in de categorie gingen naar Brazilië, gevolgd door Argentinie en Duitsland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie