'Design BBQ-sausfles is óf voor hipsters, óf voor Vinex-wijk'

BNO NEXTpack roept The Real Black Jack van Remia uit tot het sausflesdesign met 'de beste BBQ-beleving'.

De verpakking van barbecuesaus The Real Black Jack van Remia, is door BNO NEXTpack uitgeroepen tot winnaar van de Top-5 van de NEXTpack BBQ-saustest 2017. Hieronder ziet u de top 5 die de NEXTpack-jury samenstelde uit een shortlist van 11, in totaal dongen 25 flessen mee naar een plek in die top 5. 

Top-5 van de NEXTpack BBQ-saustest 2017
1.    The Real Black Jack (Remia)
2.    Barbecue Sauce (Sweet Baby Ray's)
3.    Smooth & Smokey Barbecue Sauce (Heinz)
4.    Australian Sweet Roast Sauce (Calvé)
5.    Original American BBQ Sauce (Santa Maria)

 

Vinex of hipster?
Jurylid Reyn Jongenelen (VBAT/dBOD) zegt dat je zowel ‘de klassieke confectiestijl’ ziet die ‘in geen Vinexwijk zou misstaan’, als de stoerdere American Roast-achtige flessen. Die laatste vindt de jury eruit springen, maar bij de meeste van deze flessen sneeuwt het merk onder bij het thematische design. Dat geldt niet voor de fles van het merk Heinz (op de derde plaats), dat ‘ongeacht het soort sausfles altijd sterk vasthoudt aan dat klassieke grote logo op elke verpakking.’ 


Italiaanse keuken?
Nummer vijf bij de jurybeoordeling is de stijlvolle glazen fles van Santa Maria. Op het etiket staat weliswaar 'Original American BBQ Sauce', met als een van de weinigen echt een fysieke foto van stukjes vlees, maar de algemene uitstraling wekt toch meer associatie op met de Italiaanse keuken. 

Lapje vlees
Op vier staat Calvé met de Australian Sweet Roast Sauce, eveneens met een lapje vlees op het etiket. Een relatief kleine glazen fles doet denken aan het heupflesje whisky. Maar Calvé is niet consistent met zijn barbecuesauzen, meent de jury. 

Want Calvé voert de klassieke knijpfles die de fans makkelijk herkennen, maar ook dit Amerikaanse flesje met een in de linkerbovenhoek weggemoffeld merklogo. ‘Die twee varianten staan op gespannen voet met elkaar’, constateert jurylid Edwin Visser (SoGood). ‘Zou Unilever het merk Calvé minder belangrijk vinden bij zo'n typische impulsaankoop?’


De saus is de baas
De twee best beoordeelde flessen gaan voor het 'American Roast'-gevoel. Runner-up is Sweet Baby Ray's, met een opvallend groot papieren tekstveld op de hals. Daarop de tekst: 'The Sauce is the Boss!' 

Cowboyfles
De winnaar is The Real Black Jack van Remia. ‘Het inmiddels gestopte designbureau Dreamcatcher heeft de toon gezet in dit marktsegment met deze Amerikaans ogende “cowboyflessen”, die in verschillende variaties voorkomen, met zeer uiteenlopende namen.' 

De jury: ‘De standaard knijpfles doet weinig voor je merk. Een afwijkende eigen flesvorm doet dat wel, zoals wel blijkt uit de best beoordeelde ontwerpen. Het overkoepelende merk is bij vrijwel alle winnaars marginaal zichtbaar. Wellicht staat het merk in de weg van het concept dat zorgt voor impulsaankoop en de fun die hoort bij barbecueën. Toch zouden ontwerpers moeten proberen een synthese te vinden die recht doet aan beide aspecten.'

Echte BBQ-beleving
De jury beoordeelde de 25 sausflessen (onder meer Albert Heijn, Plus, Yildriz en afwijkende varianten van Calvé, Heinz en Remia), op de criteria schapwaarde, ‘handwaarde’ (hoe scoren ze in het winkelschap en als de consument ze beetpakt?), onderscheidend vermogen, verpakkingsvorm en ‘BBQ-beleving’. 

Inhoud
De meeste verpakkingen communiceren volgens de jury niet duidelijk wat er nu in de fles zit. ‘Blijkbaar gaan fabrikanten en designers ervan uit dat de consument gewoon een rood goedje verwacht voor op het BBQ-vlees en zich verder niet afvraagt welke ingrediënten erin zitten en hoe het precies smaakt.’ Dat past volgens de jury niet in de tijdgeest.

De jury van de BBQ-sauzentest
Reyn Jongenelen (VBAT/dBOD)
Lizzy Ruijter (Design Bridge)
Mark Roos (Proud Design)
Edwin Visser (SoGood)
Allen leden van  BNO NEXTpack

 

Beeld: jirkaejc / 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie