Drogistenmagazine schiet doel voorbij

Een drogistenmagazine mist qua inhoud de juiste doelgroep voor hoger gepositioneerde verzorgingsproducten of geneesmiddelen. Hierdoor verspilt de A-merk producent een belangrijk gedeelte van zijn communicatiebudget.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat concluderen drs. J.A. Voerman en dr. J.E. Wieringa van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in een onderzoek naar de vraag of de drogisterijfolder ook een effectief communicatiemiddel is voor de producenten van drogisterijartikelen. Adverteren in een drogisterijfolder blijkt namelijk erg duur, stelt het tweetal. Ter vergelijking: één pagina in een folder van één van de drogisterijketens is net zo duur als 17 paginagrote advertenties in een veelgelezen landelijk weekblad. Het onderzoek bestond uit diepte-interviews onder zowel consumenten als branche-experts en verder uit een kwantitatieve analyse van interne gegevens van een groothandel in drogisterijartikelen. De A-merk producent verspilt een belangrijk gedeelte van zijn communicatiebudget, want het actiematige karakter van het magazine spoort niet met de doelstelling van deze merken. Hierdoor kunnen zelfs negatieve effecten ontstaan op de langere termijn, zowel voor de producent als voor de drogist. ‘Doordat drogisten blijven vasthouden aan advertentieverplichting in hun magazines, ontstaat er voor A-merken een verspilling van middelen die voor beide partijen schadelijk is. Geld dat wordt uitgegeven aan communicatie via de folder kan dan beter besteed worden in media die geschikt zijn voor thematische communicatie, concluderen de onderzoekers. Dit zal het merk versterken en de verkopen verbeteren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie