Ernst & Young: 2004 jaar van de waarheid voor ICT dienstverleners

Ook volgend jaar is er geen omzetgroei in de ICT-dienstverlening in Nederland. De uitgaven van opdrachtgevers aan ICT zullen in 2004 per saldo stabiel blijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bestedingen aan externe ICT-dienstverlening zullen met name onder grote opdrachtgevers in het bedrijfsleven verder dalen, en ook op de interne ICT afdelingen wordt verder bezuinigd. Een lichte toename is nog wel te verwachten in de bestedingen aan hard- en software. Deze bevindingen volgen uit het jaarlijkse 'Trends in ICT' onderzoek van Ernst & Young, dat vorige week gepresenteerd is.
Ondanks dat veel ICT-dienstverleners, met name ook beursgenoteerde ondernemingen, zeggen dat saneringen reeds in 2003 hebben plaatsgevonden, is er nog steeds sprake van overcapaciteit. ‘Er heerst een hardnekkig opportunisme bij het management in ICT-land. Datgaat er voor zorgen dat 2004 hét jaar gaat worden van keiharde onderlinge concurrentie, noodzaak tot verdere concentratie, overnames en fusies. In 2004 zal blijken welke organisaties er in geslaagd zijn kostenbeheersing te combineren met kwaliteitsverbetering in dienstverlening naar hun klanten. Alleen voor deze organisaties biedt 2004 een gunstig perspectief. Saneren in aantallen is onvoldoende: het is essentieel dat ICT bedrijven hun kwaliteit verbeteren, en daarvoor zullen nog vele ontslagen op kwalitatieve grondslag noodzakelijk zijn’, aldus het onderzoek.

Met name bij externe ICT dienstverleners is de overcapaciteit (bankzitters) een rem op de ontwikkelingen. Prijsconcurrentie zet marges onder druk, en pas wanneer in de loop van 2004 nieuwe kostenbesparende ICT toepassingen aanslaan, zoals mobiel internetten en de zogenaamde wireless offices, zal de groei het winnen van de overcapaciteit. Voorwaarde is wel dat ICT bedrijven een kwaliteitsslag doormaken, en een groot aantal bedrijven zal dit nog moeten realiseren. ‘In dit klimaat zijn ICT-bedrijven een makkelijke prooi voor fusies en overnames: de waardering is relatief laag en met de juiste saneringsmaatregelen is de winstgevendheid en het toekomstperspectief aanzienlijk te verbeteren. We kunnen er in 2004 op wachten dat concentraties gaan plaatsvinden’, aldus Jacob Verschuur, leider van het onderzoeksteam.

‘De ICT-bedrijven die niet doortastend genoeg of te traag zijn geweest in het inkrimpen van het personeelsbestand, het opschonen van het klanten- en leveranciersbestand en - wellicht het belangrijkste - het uitroeien van lui, duur en nog steeds arrogant gedrag van het (middle) management en ook hebben nagelaten te investeren in hun écht goede medewerkers en hun klanten, die ICT-bedrijven missen in 2004 de boot’, aldus Verschuur in het onderzoek. Een kwaliteitsslag wordt volgens het onderzoek bemoeilijkt nu blijkt dat ICT'ers als gevolg van de conjunctuur zeer honkvast blijken, terwijl ze vroeger als 'jobhoppers' bekend stonden. Voor innovatie en verbetering van producten en diensten is het essentieel dat een nieuwe generatie een kans krijgt. ‘Om de internationale positie van Nederland als kennisland te behouden, is van belang jonge talenten voldoende mogelijkheden voor ontplooiing te bieden en op te leiden. Er moet snel verandering komen in deze situatie. Het is d'r op of d'r onder’. Overigens profiteert de overheid en not-for-profit sector van de toeloop van ICT'ers. Voor aanzienlijk minder geld en middelen kunnen ICT'ers worden aangetrokken.

De waardering van opdrachtgevers voor ICT-bedrijven is in 2003 licht gestegen, hetgeen duidt op positieve ontwikkelingen. Op het gebied van ICT dienstverlening is de ontwikkeling niettemin een waarschuwing voor de gevestigde groep grote ICT dienstverleners. De klanttevredenheid over met name kleine ICT dienstverleners is gemiddeld aanzienlijk hoger dan het gemiddelde van de grote ondernemingen. Het gebruik van e-mail is niet meer weg te denken op de werkplek. De fax en het kopieerapparaat leggen het steeds meer af en worden ook minder gebruikt dan een jaar geleden. Daarentegen maakt ERP (Enterprise Resource Planning - planning van alle middelen voor de hele organisatie) een belangrijke opmarsdoor. Gebruikers geven aan dat ze na e-mail van ERP het meeste baat hebben. De website van de eigen organisatie is daartegen veel minder populair. Zelfs het kopieerapparaat wordt nog belangrijker gevonden.Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie