Fifa start eigen marketingafdeling

De wereldvoetbalbond Fifa gaat een onafhankelijke marketingafdeling oprichten. Bij een definitief faillissement van de ISMM-groep, waaronder het rechthebbende sportmarketingbureau ISL valt, gaan alle marketingrechten van belangrijke voetbalwedstrijden naar dit nieuwe agentschap.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week verklaarde een Zwitserse rechtbank de ISMM-groep failliet. Het moederbedrijf van ISL tekende echter beroep aan, waarin volgende week een uitspraak zal komen. Volgens eigen voorspellingen zal een faillissement van ISMM de Fifa bij het WK van 2002 niet meer kosten dan zo'n 60 miljoen gulden.Daarentegen verwacht de voetbalbond een meeropbrengst van rond de 150 miljoen gulden van de verkoop van televisierechten voor dit titeltoernooi in Zuid-Korea en Japan.

De oprichting van een eigen marketingafdeling, onder de naam Fifa Marketing AG, is voorlopig slechts een preventieve maatregel. Tot het definitieve faillissement van de ISMM-groep zijn de marketingrechten van onder meer de WK's voetbal van 2002 en 2006 nog in handen van ISL.

Naast de voetbalrechten heeft ISL de marketingrechten in het mannentennis gekocht voor ruim 2,5 miljard gulden. Daarvan mogen zij de komende tien jaar de inkomsten incasseren. Bovendien kocht het bureau voor 180 miljoen gulden de marketingrechten van de Braziliaanse voetbalclubs Flamengo en Gremio. (bron: Trouw)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie