Finance: long time low reclamebestedingen

Banken en verzekeraars zitten op het laagste niveau sinds jaren voor wat betreft de bestedingen aan media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de eerste 6 maanden van dit jaar werd er in Nederland 135 miljoen euro aan bruto mediawaarde geregistreerd, dat is 17 miljoen minder dan in dezelfde periode in 2011 (152 miljoen). Daarmee bevinden de reclamebestedingen van banken en verzekeraars zich momenteel op het laagste niveau sinds jaren. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact.

De bruto mediabestedingen in de eerste zes maanden van de afgelopen vijf jaar ontwikkelen zich als volgt:

2008: 216 miljoen euro
2009: 147 miljoen euro
2010: 151 miljoen euro
2011: 152 miljoen euro
2012: 135 miljoen euro

Er werd vooral minder geld uitgegeven aan reclamezendtijd op televisie: min 21 procent. Niettemin blijft televisie met een bruto mediawaarde van 65,6 miljoen euro verreweg het populairste advertentiemedium onder banken en verzekeraars (48 pct). De mediabestedingen aan tv-reclames daalden met ruim 21%. De bestedingen aan dagbladen daalden met 14 procent. Een opvallend stijger is het mediumtype radio met ruim 7 procent.

De bestedingen aan reclames voor sparen en lenen en hypotheken daalden alle drie met ruim 40 procent, de categorie verzekeringen ging 11 procent in de min. Die laatste categorie is in termen van media spendings binnen Finance het grootst: ruim 38 procent. Een opvallende stijger is de categorie betalen. De stijging wordt veroorzaakt door reclame voor producten als betaal- en internetrekeningen. Er werd in het eerste half jaar van dit jaar 8,5 miljoen meer besteed dan in dezelfde periode vorig jaar, goed voor een stijging van wel 713 procent.

De Rabobank gaf maar liefst 10,6 miljoen euro minder aan reclames op televisie, radio en print. Dat is een daling van 60,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de bestedingen van Delta Lloyd (-23,6 pct), Allsecur (-32,4 pct) en Inshared (-40,7 pct) daalden fors.
De verschuiving van mediabudget van offline media naar online media - een trend die al langer gaande is – zijn in deze cijfers niet zichtbaar omdat die bestedingen zich niet accuraat laten meten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie